Fortsatt oklart om lärlingar när Tillväxtverket förtydligar

Tillväxtverkets ambition är god men myndigheten misslyckas med att förtydliga viktiga regler kring korttidspermittering och lärlingar. Istället för att underlätta för installatörsföretag att behålla lärlingar under corona-pandemin skapas förvirring kring regelverket.

Foto: Johnér

- Reglerna är oförändrade men nu har Tillväxtverket förtydligat att även en lärling kan anses vara ”verksamhetskritisk”. För det enskilda företaget förändrar det inget då det är svårt att själv göra en sådan bedömning och inte värt risken. Men för branschen är lärlingar oerhört kritiska för framtidens kompetensförsörjning och frågan kräver tydlighet, säger Henrik Junzell, förhandlingschef Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen har tillsammans med en rad organisationer påtalat vikten av ett fungerande lärlingssystem. Risken är att yrkesutbildningen bromsas upp när företag som söker ersättning för korttidspermittering inte får anställa lärlingar.

- Om företag väljer bort lärlingar får det stora konsekvenser på sikt. Ungdomar som ska ut i arbetslivet genom en lärlingsanställning går miste om 1-2 års utbildning och handledning. Det är oerhört olyckligt för ungdomarna men lika illa för samhället i stort som går miste om el- och vvs-installatörer som ska göra framtidens klimatomställning möjlig, säger Amanda Rafter Ekenman, chef för kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.

Regeringens klimatmålsättningar är beroende av samhället elektrifiering och energieffektivisering. För att lyckas krävs personer som kan utföra arbetet. Enligt Installatörsföretagens egna beräkningar av pensionsavgångar och nytillträdande visar att branschen skulle behöva runt 20 000 fler yrkesutbildade för att klara de samhällsmål som politikerna har satt upp för bostadsbyggande och energieffektivisering.

- Låt inte oklara regler försvåra klimatomställningen! säger Amanda Rafter Ekenman.

Fakta lärlingar:

Inom bygg- och installationssektorn är de första 1-2 åren på jobbet en kollektivavtalsreglerad lärlingsanställning med stora utbildningsinslag och handledning. Denna period är oerhört viktig för att individen genom utbildning och handledning hos företaget ska få de yrkeskunskaper som krävs för att i framtiden kunna genomföra sitt arbete.

Foto: Johnér