Fortsatt ökning av utrikeshandel

Svensk export av varor och tjänster fortsätter uppåt – en ökning med 7,4 procent 2015, jämfört med föregående år. Samtidigt steg importen av varor och tjänster med 6,6 procent, visar Kommerskollegiums rapport över Sveriges utrikeshandel 2015.

Infografik Sveriges utrikeshandel - helåret 2015

Enligt primärstatistiken för varuhandel ökade värdet på såväl varuexport som varuimport med 4,8 procent. Det totala värdet på varuexporten uppgick till 1 181 miljarder kronor och värdet på varuimporten till 1 164 miljarder kronor. Handelsnettot ökade för första gången sedan 2006 och uppgick under 2015 till 17 miljarder kronor jämfört med 16 miljarder 2014.

Europa som helhet tog emot 73 procent av Sveriges totala varuexport. EU:s värdeandel uppgick till 59 procent. Exporten till Amerika ökade med 15 procent och till Asien och EU med 7,6 respektive 4,9 procent. Exportvärdet ökade kraftigt till bland andra USA, Tyskland och Kina.

– Vi ser en fortsatt positiv utveckling för svensk utrikeshandel. Bland annat kan man se att exporten av personbilar ökade med 57 procent under förra året och läkemedelsexporten med 20 procent, säger Petter Stålenheim, ansvarig för Kommerskollegiums statistikrapporter.

Mest i kronor exporterar svenska företag till Norge, följt av Tyskland, Storbritannien, USA och Danmark. Importen sett till det totala värdet kommer främst från Tyskland, följt av Norge, Nederländerna, Danmark och Storbritannien visar primärstatistiken för varuhandel.

Sammantaget kommer 84 procent av Sveriges import kommer från Europa och 70 procent från EU. Importen ökade kraftigt från Nordamerika och Asien, med 14 respektive 13 procent. Tyskland, Kina och Nederländerna var de länder från vilken värdet på importen ökade mest.

Tjänsteexporten ökade med 15 procent och tjänsteimporten med 9,9 procent Värdet på tjänsteexporten uppgick till 605 miljarder kronor och tjänsteimporten till 498 miljarder, vilket gav ett tjänstehandelsnetto på 107 miljarder, 35 miljarder mer än 2014 visar siffror från betalningsbalansen.

De största mottagarna av svensk tjänsteexport var Norge, USA och Storbritannien. USA, Storbritannien och Tyskland levererade mest tjänster till Sverige.

Fotnot: Statistiken för Sveriges totala export och import samt för tjänstehandel baseras på statistik från betalningsbalansen och är inte direkt jämförbar med den detaljerade varuhandelsstatistiken.

För mer information kontakta:

Petter Stålenheim 073-424 48 49 petter.stalenheim@kommers.se
Olle Grünewald 073-424 48 73 olle.grunewald@kommers.se

Pressansvarig Ingrid Lindeberg 073-424 48 66 ingrid.lindeberg@kommers.se

Infografik Sveriges utrikeshandel - helåret 2015

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. http://www.kommers.se/ Twitter: @kommerskoll

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.