Fortsatt ökning för stålproduktion i januari

Under årets första månad producerades 428 tusen ton råstål i Sverige. Det är aningen mer än i januari 2020, vilket innebär att svensk råstålsproduktion har ökat fyra månader i följd.

Tappning av flytande råstål (1680°C) från ljusbågsugn till skänk. Foto: Pia och Hans Nordlander, Jernkontorets bildbank.

Under januari 2021 producerades det i Sverige sammanlagt 428 tusen ton råstål. Jämfört med januari 2020 är det en ökning med 0,6 procent.

– Detta förstärker bilden av att återgången till normala produktionsvolymer för råstål, det vill säga pre-corona, inte är tillfällig. Det hänger på decimalen, men januari är nu den fjärde månaden i följd med ökad råstålsproduktion, säger Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret.

Produktionsstatistiken sammanställs av Jernkontoret och bygger på uppgifter från elva ståltillverkare i Sverige.