Fortsatt positiv försäljningstillväxt i dagligvaruhandeln i september

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,6 procent under september 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,3 procent under månaden. Den positiva utvecklingen i butik, som startade redan i juni månad, håller i sig in i hösten.

Försäljningen i butik stod för merparten av försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln under september. Kunderna har i och med restriktionslättnaderna successivt återgått till att handla i butik, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln växte under månaden med 6,9 procent. Hemleverans växte med 4,0 procent och upphämtning i butik med 10,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 5,2 procent.

Försäljningstillväxten i e-handeln var positiv under månaden, trots höga jämförelsetal från föregående år. E-handelsandelen uppgick till 5,2 procent, vilket är något högre än under motsvarande månad föregående år trots att vi levde med mer restriktioner då, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 1,2 procent. Försäljningen i butik ökade med 1,1 procent och e-handelsförsäljningen ökade med 3,0 procent.

Kalendereffekten beräknas till 0,2 procent för september månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,4 procent.

Dagligvaruindex för oktober publiceras 17 november.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09

Dagligvaruhandelns coronahantering prisat på Dagligvarugalan!16.11.2021 13:25:03 CET | Pressmeddelande

När coronapandemin slog till mot Sverige i mars 2020 samlade Svensk Dagligvaruhandels livsmedelssäkerhetsråd sig snabbt och formulerade gemensamma rutiner för landets livsmedelsbutiker. Rutiner som sedan under hela pandemin utvecklats och anpassats utifrån myndigheternas vägledningar och branschens egna erfarenheter och insikter. Igår prisades medarbetarna i Livsmedelssäkerhetsrådet på Dagligvarugalan för sitt arbete, då de fick motta Livsmedelshandlarnas hederspris.

Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år29.9.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.28.9.2021 13:32:34 CEST | Pressmeddelande

När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade en rapport blev det tydligt att Svensk Dagligvaruhandel och fiskbranschen hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.