Fortsatt rallysatsning med Veiby

Rallysatsningen fortsätter att växa för Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Nu är det klart att VM-ledaren i WRC 2, Ole Christian Veiby, tävlar vidare med det Arvika-baserade teamet. Efter succén i Rally Sweden blir det fortsatt samarbete i VM-rallyt på Korsika i slutet av mars.
Ole Christian Veiby och co-drivern Jonas Andersson trivs bra i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS och kommer att köra även VM-rallyt på Korsika i en Polo GTI R5.

Det är en stolthet för vårt lilla team på Koppsängsvägen 5 utanför Arvika att vi får göra det här. Vi har precis hunnit börja med rally, men får redan ett så ansvarsfullt uppdrag, säger Tommy Kristoffersson, teamets grundare och chef.
 Jag är väldigt nöjd med hur det har fungerat hittills. Vi tror att det här är bästa paketet för att kunna visa vem som är bäst i R5-klassen, säger Veiby själv.

Even Management har haft flera tänkbara alternativ för den fortsatta coachningen av Ole Christian Veiby. Målet är seger i WRC 2 och på sikt en plats i stora WRC.
Det är uppdraget vi har fått. Jobbet vi gjorde på Rally Sweden, det engagemang som teamet visade och det fina betyg vi fick från Volkswagen Motorsport har säkert spelat in. Dessutom tror jag Ole Christian känner sig trygg i vår miljö, menar Kristoffersson.
Ett bevis på detta är den prickfria insats Kongsvinger-föraren levererade i Rally Sweden, där han tog en ohotad seger och gick upp i VM-ledning.
 Absolut den bästa insats han har gjort, dessutom i tuffast tänkbara konkurrens och i svåra förhållanden.

Snabbt och säkert lotsade Veiby sin Polo GTI R5 på snö och is. Härnäst väntar luriga asfaltvägar vid Medelhavet.
 Ole Christian har ju kört där förut, men för oss som team blir det naturligtvis något helt annat än att ställa upp oss på Torsby flygplats.
Kristoffersson räds inte den utmaningen. Teamet är redo!
 Även om det har gått fort så har det här varit målet. Vi började med att integrera den rallykunniga personalen vi tog över från Even Management. Därefter körde vi ett testår med vår Skoda och till i år har vi förstärkt vår infrastruktur. Allt för att så småningom vara beredda att köra VM, så helt överraskade är vi inte.

Med tanke på den snabba expansionen inom rally verkar det som Kristofferssons team än en gång har visat fingertoppskänsla.
 Historiskt sett har vi varit lyckosamma med våra vägval. Vi lämnade racingen istället för att ge oss in i TTA och påbörjade en framgångsrik rallycrossresa. Vi gjorde en lyckad comeback i STCC med det nya TCR-reglementet, men har nu lämnat för den här utmaningen, säger Kristoffersson och fortsätter:
 Att allt har fallit väl på plats ligger också till grund för den långvariga relationen med våra samarbetspartner, med Volkswagen och BAUHAUS i spetsen.

Ett flerårigt samarbete har man också med Ole Christian Veiby, som kom in i Kristoffersson Motorsport redan som 16-åring för att köra Porsche Carrera Cup. Därefter blev det inhopp i rallycross och nu en målmedveten satsning på rally.
 Pojkarna i det här teamet vet hur jag vill ha saker och ting. Vi har så smått börjat förbereda oss för Korsika, berättar 22-årige Veiby, som kommer att göra sin femte raka start i det franska VM-rallyt.

Han kommer där att ratta den Polo GTI R5 som Johan Kristoffersson körde i Rally Sweden. Hur det blir med resten av säsongen återstår att se.
 Det är så långt vi har tittat hittills, förklarar Tommy Kristoffersson.

Ole Christian Veiby imponerade stort i Rally Sweden. Nu ska han fortsätta köra Polo GTI R5 i VM, åtminstone på Korsika.
Ole Christian Veiby, en nöjd VM-ledare som kör även nästa VM-deltävling i WRC 2 för det Arvika-baserade teamet.