Fortsatt stabil tillväxt för Studentlitteratur

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu offentliggörs redovisas en omsättning på 383 miljoner kronor, vilket är en ökning på 6,7 procent mot föregående år.

– Koncernen har utvecklats väl och vi har en god lönsamhet som vi återinvesterar i verksamheten, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med utgivning av läromedel för skola, kurslitteratur för universitet och högskola samt kompetensutveckling för yrkesverksamma. Förlaget står bakom bland annat läromedelsserien Favorit matematik och kurslitteraturklassiker som Omvårdnadens grunder och Sveriges Lag.

Stora investeringar för fortsatt tillväxt
– Studentlitteratur befinner sig i en tillväxtfas. Framför oss ser vi fortsatt stora investeringar som en del i arbetet att stärka Studentlitteraturs marknadsposition. Vi kommer att fortsätta att lägga stora resurser på att utveckla nya digitala produkterbjudanden som stöttar vår organiska tillväxt och de senaste årens framgångsrika fokus på förvärv är nu en etablerad del av koncernens verksamhet, säger Stefan Persson.

En koncern med samhällsansvar
Under 2018 förvärvade Studentlitteratur Nypon och Vilja Förlag, med utgivning av lättläst litteratur för barn, unga och vuxna med lässvårigheter eller med svenska som andra språk.

– Nypon och Viljas utgivning kompletterar vårt utbud och ger oss ytterligare möjlighet att ta samhällsansvar. Vi ser att god tillgång till den typen av kunskaps- och kompetensuppbyggande produkter som vi utvecklar och tillhandahåller är en viktig del i att stödja Sverige som en välfärds- och kunskapsnation, säger Stefan Persson.

Långsiktighet för framtiden
– Långsiktigheten i våra visioner och mål är till gagn för våra författare, våra partner, våra medarbetare och inte minst våra kunder. Det är också detta som möjliggör våra ambitioner att vara en koncern som tar ett samhällsansvar, säger Stefan Persson.

Nyckeltal
Omsättning: 383 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: 43,6 miljoner kronor
Vinstmarginal: 11,8%

Se hela årsredovisningen

Läs Studentlitteraturs bokslutskommuniké

Läs Studentlitteraturs hållbarhetsrapport 2018

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta:

Stefan Persson, VD Studentlitteraur
stefan.persson@studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 383 miljoner kronor och har 153 anställda.

Rektorer som förstår sammanhanget kan förändra till det bättre10.5.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Förändringströttheten är stor i skolans värld, där mängder av välmenande och ambitiösa utvecklingsinitiativ samsas med en pressad vardag. Så vad kan vi göra för att säkerställa att utvecklingsarbete verkligen leder till konkreta förbättringar och inte bara till mer förändring? Allt fler forskare pekar på betydelsen av att förstå sammanhanget för att kunna driva ändamålsenligt förbättringsarbete.