Svensk Dagligvaruhandel

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under juni

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,3 procent under juni 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Aktiviteten i den fysiska dagligvaruhandeln var under juni månad 2020 starkare än normalt och försäljningstillväxten nådde 6,4 procent.

Den kraftiga försäljningsutvecklingen som vi noterat under våren fortsätter även in i sommaren och beror säkerligen på att många semestrar på hemmaplan och lagar mer mat i hemmen, säger Karin Brynell vd Svensk Dagligvaruhandel.

Den kraftiga försäljningsutveckling inom e-handeln, som noterats under perioden då Sverige haft restriktioner för att hindra ökad smittspridning av coronaviruset, fortsatte även under juni. Ökningen i juni blev hela 135,3 procent, vilket med råge är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Hemleverans ökade med 84,3 procent och upphämtning i butik med hela 233,1 procent. Under juni 2020 stod e-handeln för en tredjedel av dagligvaruhandelns totala tillväxt, att jämföra med en sjättedel under juni 2019.

Sommaren genererar vanligtvis mindre trafik till e-handeln, jämfört med andra årstider. I år ser det mönstret ut att brytas eftersom fler spenderar mer tid i Sverige och på samma plats. Det är också helt nya kundgrupper, framför allt äldre, som ändrat sina vanor och börjat handla mat online, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Under andra kvartalet 2020 var försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln 8,1 procent. Fördelat på fysiska butiker och e-handelsförsäljning var försäljningstillväxten 5,3 respektive 113,5 procent under andra kvartalet 2020.

Under juni bedöms ingen kalendereffekt ha påverkat utfallet.

Dagligvaruindex för juli publiceras 18 augusti.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-80 32 09

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar besked om införande av efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen26.10.2020 13:47:12 CETPressmeddelande

Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas. Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår. Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum