YouGov

Fortsatt stärkt attityd till livsmedelsbutikers egna varumärken (EMV) - starkast hos kvinnor och unga

Dela

Svenska konsumenterna har fortsatt en positiv allmän inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken och andelen negativa sjunker långsiktigt. Det är framför allt kvinnor och yngre konsumenter som är positiva till EMV visar en ny rapport från YouGov.

EMV- shopping Foto: Getty Images
EMV- shopping Foto: Getty Images

YouGov har just publicerat den årliga EMV-barometern 2017, som beskriver de svenska konsumenternas inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken.

Majoriteten av konsumenterna har fortsatt en positiv allmän inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken – nästan 6 av 10 är positiva. Utvecklingen visar även att signifikant färre har en negativ inställning till livsmedelsbutikers egna varumärken jämfört med 2013.

Starkast ställning har EMV hos kvinnor varav 67% är positiva och endast 9% negativa samt hos de yngre konsumenterna, 18-34 år, varav 62% är positiva och endast 7% negativa.

Konsumenterna ser också flera fördelar med livsmedelsbutikers egna varumärken, där prisvärdhet är den drivande faktorn. Sämre kvalitet är det som främst ligger bakom den negativa attityden till livsmedelsbutikers egna varumärken.

Om EMV-barometern 2017

Sedan 2013 genomför YouGov årligen EMV-barometern, som belyser svenskarnas inställning till EMV och följer utvecklingen av den över tid. Studien mäter konsumenternas förhållande till EMV ur flera olika perspektiv, t ex:

  • Allmän inställning till EMV
  • Drivkrafter och barriärer för EMV
  • Profilering av EMV-köpare (hög-, mellan-, lågfrekventa EMV-köpare)
  • Egenskaper hos EMV vs leverantörsvarumärken
  • Intresse för EMV i olika produktkategorier
  • Intresse för EMV inom ekologiskt respektive premiumsortiment
  • EMVs inverkan på butikernas sortiment
  • EMVs inverkan på prisnivåer i butikernas hela sortiment
  • Önskan respektive förväntan om egen andel EMV-inköp, kommande 12 mån
  • Kännedom / köp av specifika varumärken inom EMV
  • Profilering av EMV-köpare per kedja

Målgruppen för undersökningen är män och kvinnor i åldrarna 18-74 år, riksrepresentativt för Sverige. 1008 intervjuer genomfördes via webbenkäter i YouGovs onlinepanel i Sverige den 14-18 september 2017.

https://yougov.se/find-solutions/reports/  

För ytterligare information

Johan Rosenqvist, Sales Manager. M: +46 709 95 70 05,
E: johan.rosenqvist@yougov.com 

Nyckelord

Bilder

EMV- shopping Foto: Getty Images
EMV- shopping Foto: Getty Images
Ladda ned bild
EMV-2017
EMV-2017
Ladda ned bild
Installning till livsmedelsbutikers egna varumarken
Installning till livsmedelsbutikers egna varumarken
Ladda ned bild

Om

YouGov
YouGov
Holländargatan 17 B
111 60 Stockholm

08-410 058 10http://www.yougov.se

YouGov är ett internationellt data- och marknadsundersökningsföretag som erbjuder verktyg och analyser för att hjälpa er att fatta rätt beslut.

Följ YouGov

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från YouGov

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum