Fortsatt stor optimism bland bostadsägare om bostadsprisernas utveckling

En majoritet av de som äger sin bostad tror på fortsatt stigande bostadspriser på både ett och tre års sikt. Ett högt efterfrågetryck bedöms vara det huvudsakliga skälet. Endast 1–2 procent tror på fallande bostadspriser på ett respektive tre års sikt.

En klar majoritet tror på fortsatt stigande bostadspriser

SBAB har via Kantar Sifo frågat knappt 1100 bostadsägare om vad de tror om bostadsprisernas utveckling framöver. Undersökningen är årets första kvartalsvisa mätning. En klar majoritet (69 procent) tror att bostadspriserna stiger på ett års sikt; 48 procent med upp till 5 procent och 21 procent med mer än 5 procent. Ett högt efterfrågetryck bedöms vara huvudförklaringen till fortsatt stigande priser. 17 procent tror att priserna står stilla på ett års sikt medan endast 2 procent tror att de sjunker.

På tre års sikt tror 57 procent av de svarande att priserna kommer att öka med upp till 10 procent och 12 procent att de kommer att öka med mer än 10 procent. Även här bedöms ett högt efterfrågetryck vara huvudförklaringen. Endast 1 procent av de svarande tror på fallande priser på tre års sikt.

- Optimismen bland bostadsägarna har fått rejält fäste efter den stora nedgången i april förra året. Många prognosmakares farhågor under mars 2020 om kraftigt fallande bostadspriser och uttalanden om massarbetslöshet till sommaren påverkade uppenbart hushållens förväntningar i kraftigt negativ riktning. Vi själva tillhörde de mer optimistiska bedömarna, då vi trots pandemin, inte trodde på något prisfall på bostäder under året. Men ingen prognosmodell i världen hade kunnat fånga upp den oväntat stora prisuppgången på bostäder under pandemin, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- En jämförelse mellan SBAB:s och SEB:s samt Erik Olssons respektive index, som baseras på bedömningar från delvis olika hushållsgrupper, visar att bostadsägare som vanligt har en mer optimistisk bild av prisutvecklingen framöver än andra grupper. Samstämmigheten är dock ovanligt stor just nu, säger Robert Boije.

Tabell och diagrambilaga bifogas nedan

Tabell 1. SBAB Booli Housing Price Expectations (HPE)

Anm. Undersökningen genomförd av Kantar Sifo under vecka 5, 2021. Slumpmässigt urval viktat efter ålder och kön. Till följd av avrundningar behöver inte siffrorna summera till hundra procent.

Diagram 1. SBAB Booli indikator (HPE) jämfört med SEB:s och Erik Olssons

Kommentar till diagrammet: Visar andelen svarande som tror på stigande minus andelen svarande som tror på sjunkande priser på ett års sikt. SBAB/Booli frågar bostadsägare, SEB både bostadsägare och de som hyr. Erik Olsson frågar de som går på bostadsvisningar.

Anm. SBAB Housing Price Expectations (HPE) är en av tre indexserier som SBAB och Booli tar fram för att brett undersöka temperaturen på bostadsmarknaden. De andra två är SBAB Booli Housing Market Index (HMI) som mäter läget för nyproduktionen av bostäder och SBAB Booli Housing Price Index (HPI) som mäter den faktiska prisutvecklingen på bostäder utifrån samtliga registrerade bostadsförsäljningar. De första två indexen publiceras kvartalsvis och det senare månadsvis.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.

Bostadspriserna vänder ner nästa år till följd av stigande boräntor22.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

BNP växer i år med 3,3 procent samtidigt som bostadspriserna fortsätter mot nya höjder. De väntas ha stigit med 11 procent i genomsnitt när året är slut – priserna på villor mer än på bostadsrätter. 2022 fortsätter BNP att öka ungefär lika mycket medan bostadspriserna väntas falla svagt. Under treårsperioden 2022–2024 väntas bostadspriserna falla tillbaka med sammanlagt 6 procent till följd av stigande boräntor. Det kan jämföras med den beräknade uppgången på strax över 20 procent under tvåårsperioden 2020 och 2021.