Fortsatt stor optimism bland bostadsägare om bostadsprisernas utveckling

En majoritet av de som äger sin bostad tror på fortsatt stigande bostadspriser på både ett och tre års sikt. Ett högt efterfrågetryck bedöms vara det huvudsakliga skälet. Endast 1–2 procent tror på fallande bostadspriser på ett respektive tre års sikt.

En klar majoritet tror på fortsatt stigande bostadspriser

SBAB har via Kantar Sifo frågat knappt 1100 bostadsägare om vad de tror om bostadsprisernas utveckling framöver. Undersökningen är årets första kvartalsvisa mätning. En klar majoritet (69 procent) tror att bostadspriserna stiger på ett års sikt; 48 procent med upp till 5 procent och 21 procent med mer än 5 procent. Ett högt efterfrågetryck bedöms vara huvudförklaringen till fortsatt stigande priser. 17 procent tror att priserna står stilla på ett års sikt medan endast 2 procent tror att de sjunker.

På tre års sikt tror 57 procent av de svarande att priserna kommer att öka med upp till 10 procent och 12 procent att de kommer att öka med mer än 10 procent. Även här bedöms ett högt efterfrågetryck vara huvudförklaringen. Endast 1 procent av de svarande tror på fallande priser på tre års sikt.

- Optimismen bland bostadsägarna har fått rejält fäste efter den stora nedgången i april förra året. Många prognosmakares farhågor under mars 2020 om kraftigt fallande bostadspriser och uttalanden om massarbetslöshet till sommaren påverkade uppenbart hushållens förväntningar i kraftigt negativ riktning. Vi själva tillhörde de mer optimistiska bedömarna, då vi trots pandemin, inte trodde på något prisfall på bostäder under året. Men ingen prognosmodell i världen hade kunnat fånga upp den oväntat stora prisuppgången på bostäder under pandemin, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- En jämförelse mellan SBAB:s och SEB:s samt Erik Olssons respektive index, som baseras på bedömningar från delvis olika hushållsgrupper, visar att bostadsägare som vanligt har en mer optimistisk bild av prisutvecklingen framöver än andra grupper. Samstämmigheten är dock ovanligt stor just nu, säger Robert Boije.

Tabell och diagrambilaga bifogas nedan

Tabell 1. SBAB Booli Housing Price Expectations (HPE)

Anm. Undersökningen genomförd av Kantar Sifo under vecka 5, 2021. Slumpmässigt urval viktat efter ålder och kön. Till följd av avrundningar behöver inte siffrorna summera till hundra procent.

Diagram 1. SBAB Booli indikator (HPE) jämfört med SEB:s och Erik Olssons

Kommentar till diagrammet: Visar andelen svarande som tror på stigande minus andelen svarande som tror på sjunkande priser på ett års sikt. SBAB/Booli frågar bostadsägare, SEB både bostadsägare och de som hyr. Erik Olsson frågar de som går på bostadsvisningar.

Anm. SBAB Housing Price Expectations (HPE) är en av tre indexserier som SBAB och Booli tar fram för att brett undersöka temperaturen på bostadsmarknaden. De andra två är SBAB Booli Housing Market Index (HMI) som mäter läget för nyproduktionen av bostäder och SBAB Booli Housing Price Index (HPI) som mäter den faktiska prisutvecklingen på bostäder utifrån samtliga registrerade bostadsförsäljningar. De första två indexen publiceras kvartalsvis och det senare månadsvis.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna fortsatte att stiga i hela Sverige i februari2.3.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus steg överlag i hela Sverige i februari. Bland storstadsområdena steg lägenhetspriserna med 3,5 procent i Stormalmö. I Storstockholm och Storgöteborg steg de med 1,5 respektive 1,2 procent. Stormalmö uppvisade också störst prisökning på villor bland storstadsområdena (5,5 procent), tätt följd av Storstockholm (4,0 procent). I Storgöteborg steg villapriserna med 0,8 procent.

Trend mot ännu större underskott av nyproducerade villor25.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Det sjunkande byggandet av bostadsrätter i Stockholms län har lett till balans mellan efterfrågan och utbudet i tidigare överskottskommuner men samtidigt till begynnande underskott i andra kommuner. Bristen på nya villor i länet är fortsatt stor och ingen vändning finns i sikte. Även i delar av Västra Götalands län är bristen på nya villor stor - samtidigt som trenden går mot ett tydligt överskott på nya hyresrätter. I Malmö kommun råder fortsatt överskott på bostadsrätter och även i Skåne län går trenden åt brist på villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 4, 2020.

Flest drömmer om att åka till Sälenfjällen23.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Om svenska folket själva får välja destination i svenska fjällen är det Sälen som lockar mest. En av fyra brukar normala år resa bort på sportlovet, och vanligast är att resa inom Sverige. 31 procent bedömer att deras intresse för att besöka svenska fjällen har ökat i och med pandemin. Under året har dock många fått ändra sina resplaner. Vanligaste orsaken till att inte åka någonstans är rädslan för smittspridning, och det är också vanligt att stanna hemma då det inte anses vara socialt accepterat att resa iväg. 27 procent tror att det blir dyrare att åka utomlands efter pandemin, och lika stor andel säger att de kommer att semestra mer i Sverige i framtiden.

Coronaparadoxen i bostadspriserna fortsätter – eller?17.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

BNP växer i år med 2,8 procent och arbetslösheten stiger till 8,8 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller med fyra tusen samtidigt som bostadspriserna stiger med 5-6 procent. Den senare prognosen är mycket osäker. Det ökade intresset för bostäder under pandemin kan leda till en ännu högre prisuppgång än i prognosen men också en lägre om konsumtionsmönstren återgår till det normala när pandemin klingar av. En snabbare ränteuppgång till följd av stigande inflation är en annan riskfaktor att beakta, även om inflationen väntas bli fortsatt låg.