Fortsatt stort intresse för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Porsche Carrera Cup Scandinavia fortsätter växa. Den populära racingserien utvecklades mycket positivt under 2015 och ser även i år ut att attrahera starka team och förare.

DA1D4148

Sportbilstillverkaren Porsche fortsätter sin omfattande satsning inom motorsport, både internationellt och i Sverige. Under 2015 vann man det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans med sin effektiva Porsche 919 Hybrid. Det var 17:e gången Porsche tog hem totalsegern i det prestigefyllda loppet. Därefter säkrade man dubbla dubbelsegrar i World Endurance Championship (WEC) 2015, genom att vinna både förar- och märkesmästerskapet i de båda klasserna LMP1 (Porsche 919 Hybrid) och LMGTE PRO (Porsche 911 RSR).

På de svenska banorna gjorde Porsche Carrera Cup Scandinavia stor succé under 2015. Det var lite av en nystart för serien, då en ny bilmodell lanserades inför säsongen. 12 st Porsche 911 GT3 Cup i 991-generationen, byggda av Porsche Motorsport i Weissach enbart för racing, kom till Sverige. Bilarna kördes tillsammans med ett antal äldre 911 GT3 Cup (997) som deltog i Porsche Approved Cup och totalt kunde 18-19 bilar summeras i startfälten.

De stora startfälten med intensiv och tuff racing föll publiken väl i smaken. En blandning av helt nya och redan etablerade förare lockades till serien. Bland annat lockades en trio tidigare Carrera Cup-mästare i form av Jocke Mangs, Johan Kristoffersson och Oscar Palm av mästerskapet och de nya bilarna. När säsongen skulle summeras hade Johan Kristoffersson vunnit samtliga 13 race.

- Det kan tolkas som en promenadseger, men de som följde serien såg hur Johan Kristoffersson fick kämpa hårt för dessa segrar och i ett flertal av racen kom avgörandet först på de allra sista varven, säger Raine Wermelin, chef Porsche Sverige.

För Porsche var inte det sportsliga intresset kring mästerskapet den enda framgången under 2015. Samtliga Porsche Center var engagerade genom olika former av kundaktiviteter kring mästerskapet. Det handlade om körevent kopplade till tävlingshelgerna, bilutställning inne i depån vid samtliga race samt möjligheten att kunna bjuda in sina kunder för att titta på högklassig racing under trevliga former. Aktiviteterna uppskattades av både kunder och återförsäljare vilket är skälet till att man fortsätter att utveckla konceptet inför 2016. Raine Wermelin uppskattar den positiva trenden i mästerskapet:

- Porsche 911 är en sportbilsikon som generationer av kunder har uppskattat. Vi lanserade den senaste generationen av Porsche 911 i december förra året. Bilen har tagits emot väl av både press och kunder, redan nu ser vi att 2016 kommer att bli ett mycket framgångsrikt år för nya Porsche 911.

- Många bilmärken jobbar med en omfattande marknadsföring för att visa hur sportiga bilar de har. Porsche visar hur sportig 911 är genom att tävla med den på allra högsta nivå, fortsätter Raine Wermelin.

En del i framgången för Porsche Carrera Cup Scandinavia kommer från det goda samarbetet med kollegorna i tyska Weissach. Dr Frank-Steffen Walliser, Vice President Motorsport & GT-Cars inom Porsche AG, följer tillsammans med sina medarbetare utvecklingen i Sverige på nära håll:

- Vi kör Porsche Carrera Cup-mästerskap på åtta olika marknader i världen. Dessutom kör vi med samma typer av bilar det mer internationellt präglade Porsche Mobil1 Supercup tillsammans med Formel 1. Utvecklingen av den skandinaviska serien var fantastisk under 2015. Att man på den förhållandevis lilla skandinaviska marknaden kan genomföra Porsche Carrera Cup på den nivå som vi såg under 2015 är både roligt och väldigt imponerande, säger han och tillägger:

- Inför nystarten 2015 hade vi ett omfattande planeringsarbete tillsammans med våra svenska kollegor. Vi ser ett stort engagemang från Porsche Sverige, de svenska Porsche-återförsäljarna samt hela den svenska Carrera Cup-organisationen. Det gav ett mycket gott resultat under förra året och indikationerna vi har så här långt är att även 2016 kommer att bli ett bra år för Porsche Carrera Cup Scandinavia, avslutar Dr Frank-Steffen Walliser.

Inför 2016 kommer sex nya 911 GT3 Cup till den svenska serien och samtliga bilar är redan sålda. Med förhoppning om att de flesta av bilarna från 2015 kommer till start ser Raine Wermelin fram emot den nya säsongen som startar den 30 april.

- De flesta team och förare som deltog 2015 ser ut att fortsätta under 2016. Det är det bästa betyg vi kan få, att de som varit med tycker det fungerar så bra att man vill vara med ett år till. Dessutom för vi konkreta diskussioner med ytterligare några intressanta namn för deltagande, alternativt inhopp under säsongen. Det kan verka väl ambitiöst, men vi ser en möjlighet att kunna ha ca 20 bilar till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia under 2016, avslutar Raine Wermelin.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

DA1D4148
DA1X3840
DA150815 2380
DA1X2628