Fortsatt stort intresse för Tessins fastighetslån – senaste lånet fulltecknades på två timmar

Låntagarens bild.

”Investeringar i form av lån med en relativt sett hög räntebärande avkastning
och i kombination med bra säkerheter i form av fastighetspant kommer alltid att
vara attraktiva” konstaterar Jonas Björkman VD och medgrundare i Tessin Nordic
AB. ”Mars var en turbulent månad på många sätt, men under perioden var det
glädjande att se hur vi återbetalade drygt 66 miljoner kronor till Tessins
långivare. Det är också glädjande att se hur många av våra medlemmar väljer att
återinvestera kapitalet i nya lån via plattformen.”

Den 6 april, fulltecknades ett lån om 6,5 miljoner kronor två timmar efter
lansering till plattformens användare. Låntagaren är ett fastighetsbolag som
förvärvar och hyr ut bostadsrättslägenheter med ett nuvarande bostadsinnehav
värt ca 96,5 miljoner kronor och en uthyrningsgrad om 100 %.

Lånet ska delfinansiera förvärvet av 44 bostadsrättslägenheter i Barkarby, ca 15
km norr om centrala Stockholm. Minsta investering var 30
000 kronor och lånet säkerställs med pant i bostadsrättslägenheter, aktiepant och proprieborgen. säkerställs med pant i bostadsrättslägenheter, aktiepant och proprieborgen.

”Eftersom kapitalbehovet ökat kraftigt på fastighetsmarknaden under inledningen
av året är det positivt att Tessin kan erbjuda säkerställda investeringsmöjligheter
med god avkastning samtidigt som aktiemarknaden och marknaden för
fastighetsobligationer är väldigt volatila med hög osäkerhet. Tvärtemot många
aktörer på finansmarknaden ser vi med tillförsikt fram emot de kommande
kvartalen med många intressanta och spännande investeringsmöjligheter på väg
ut till våra medlemmar.” avslutar Jonas Björkman.

Låntagarens bild.

Miljardbelopp till Tessins medlemmar20.2.2020 16:32:00 CETPressmeddelande

Tessin som är Nordens ledande investeringsplattform för fastighetsutveckling nådde under början av februari 2020 två viktiga milstolpar – Tessin passerade två miljarder kronor i rest kapital samtidigt som man har återbetalt över en miljard kronor till medlemmarna som finansierat lånen. Sedan starten 2014 har investeringsplattformen Tessins medlemmar finansierat allt från renoveringar och nybyggen av bostäder till närings- och logistikfastigheter. Nu växlar Tessin upp ytterligare och lanserar ytterligare finansieringskällor i form att ett antal fonder. Fastighetsbranschen har varit en av börsens stora sektorvinnare under det gångna året. Även på Tessin har investerare i fastighetsprojekt haft ett gott år. Tessin har nu rest två miljarder i kapital till fastighetsprojekt samtidigt som man har återbetalat över en miljard kronor till sina medlemmar som finansierat lånen (med en genomsnittlig avkastning om 8,53 procent). Plattformen har dessutom nått en viktig milstolpe då man passerat 50 0