Fortsatt uppåt för priser på skog och virke i Uppland

Priserna för skogsfastigheter ligger på höga nivåer i hela landet. Trenden är densamma för virkesmarknaden, där virke säljs till rekordpriser. I Uppland är det de högsta virkespriserna sedan 2011.

Våren 2018 noterades en kraftig prisutveckling på virke i Uppland, och Skogssällskapets Skogsindex® för hösten visar att utvecklingen fortsätter i oförminskad takt. För skogsfastigheterna är utvecklingen mer försiktig.

– Priserna på skogsmark ökar fortfarande något, men inte alls i samma takt i jämförelse med virkespriserna som fortsätter att öka rejält, säger Anders Ekholm, fastighetskonsult med bas i Uppsala.

De ökande virkespriserna gör att skillnaden mellan marknadspris och avkastningsvärde för skogsfastigheter i regionen är mindre än på länge.

– I Uppland, och andra storstadsregioner är det vanligt att man betalar för andra värden än fastighetens avkastning – som jakt och närheten till sin bostad. Nu minskar den komponenten vilket betyder att avkastningsvärdet för fastigheten utgör en större del av priset du betalar, säger Anders Ekholm.

De stigande priserna på skogsmark i södra och mellersta Sverige matchas av ökande priser även i de norra delarna av landet. Procentuellt är det i norra Sverige som den största prisutvecklingen sker jämfört med Skogsindex våren 2018.

Efterfrågan på virke är hög i hela landet, och producenter av trävaror och massa- och pappersprodukter har en stark marknad i ryggen. Det låga ränteläget och högkonjunkturen är viktiga orsaker, men en framtidstro och optimism i branschen kan vara en annan viktig faktor när det talas allt mer om nanoteknik, biokompositer och energiproduktion från skogen.

– Vi ser stora investeringar i skogsindustrin på olika håll, och det påverkar såklart virkesmarknaden här i Uppland, säger Anders Ekholm.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.