Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med utgivning av läromedel för skola, kurslitteratur för universitet och högskola samt kompetensutveckling för yrkesverksamma. Förlaget står bakom bland annat läromedelsserien Favorit matematik och kurslitteraturklassiker som Omvårdnadens grunder och Sveriges Lag.

Stärkt marknadsposition
– Studentlitteratur befinner sig i en tillväxtfas. Den organiska tillväxten har varit positiv under flera år i följd, tack vare en allt starkare marknadsledande position på universitetsmarknaden och en alltmer uppskattad utgivning av läromedel för grundskolan, säger Stefan Persson.

Organisk och förvärvsbaserad tillväxt
– Vår strategi bygger på både organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Nyligen förvärvade vi Nypon och Vilja Förlag, med utgivning av lättläst litteratur för barn, unga och vuxna med lässvårigheter eller med svenska som andra språk. Tillsammans med Nypon och Vilja kommer vi att fortsätta arbetet med att öka läsförståelsen i Sverige, säger Stefan Persson.

Kunskapsutvecklingen i fokus
– Numera är digitala verktyg en integrerad del av vårt erbjudande. När man köper ett läromedel från oss får man en bok och ett digitalt läromedel i ett paket. Vi tror att kunskapsutvecklingen bör vara i fokus i undervisningen, inte huruvida ett läromedel är digitalt eller i form av en bok. Därför låter vi läraren själv välja verktyg efter elevens behov eller undervisningssituation, säger Stefan Persson.

Nyckeltal
Omsättning: 359 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: 42,9 miljoner kronor
Rörelsemarginal: 12,4 %

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.