Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.

Studentlitteratur är Sveriges ledande utbildningsförlag med utgivning av läromedel för skola, kurslitteratur för universitet och högskola samt kompetensutveckling för yrkesverksamma. Förlaget står bakom bland annat läromedelsserien Favorit matematik och kurslitteraturklassiker som Omvårdnadens grunder och Sveriges Lag.

Stärkt marknadsposition
– Studentlitteratur befinner sig i en tillväxtfas. Den organiska tillväxten har varit positiv under flera år i följd, tack vare en allt starkare marknadsledande position på universitetsmarknaden och en alltmer uppskattad utgivning av läromedel för grundskolan, säger Stefan Persson.

Organisk och förvärvsbaserad tillväxt
– Vår strategi bygger på både organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Nyligen förvärvade vi Nypon och Vilja Förlag, med utgivning av lättläst litteratur för barn, unga och vuxna med lässvårigheter eller med svenska som andra språk. Tillsammans med Nypon och Vilja kommer vi att fortsätta arbetet med att öka läsförståelsen i Sverige, säger Stefan Persson.

Kunskapsutvecklingen i fokus
– Numera är digitala verktyg en integrerad del av vårt erbjudande. När man köper ett läromedel från oss får man en bok och ett digitalt läromedel i ett paket. Vi tror att kunskapsutvecklingen bör vara i fokus i undervisningen, inte huruvida ett läromedel är digitalt eller i form av en bok. Därför låter vi läraren själv välja verktyg efter elevens behov eller undervisningssituation, säger Stefan Persson.

Nyckeltal
Omsättning: 359 miljoner kronor
Resultat efter finansiella poster: 42,9 miljoner kronor
Rörelsemarginal: 12,4 %

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.