Fortsatta rekordnivåer för priser på skog och virke i Västsverige

Priserna för skogsfastigheter ligger på höga nivåer i hela landet. Trenden är densamma för virkesmarknaden, där virke säljs till rekordpriser. I västra Sverige fortsätter de redan höga priserna på skogsmark och virke att stiga, visar Skogssällskapets Skogsindex® för hösten 2018.

Under 2017 och början av 2018 skedde en mycket stark prisutveckling på virke i Västsverige. Ändå fortsätter virkespriserna att stiga under 2018 visar Skogssällskapets Skogsindex®.

– Prisutvecklingen har mattats av något, men det är fortfarande en stabil positiv utveckling. Som tidigare är marknadspriserna högre i Halland och södra halvan av Västra Götaland men sjunker ju närmare Värmland man kommer, säger Bengt Furenäs, Skogssällskapets fastighetskonsult med bas i Göteborg.

I Skogssällskapets Skogsindex jämförs marknadsvärdet med avkastningsvärdet för olika typfastigheter runt om i landet. En stor skillnad mellan dessa två värden betyder att köpare betalar för något annat än virket – som jakt, rekreation och närheten till storstäder.

– I Västsverige har det länge varit höga priser i relation till den avkastning man får från sin fastighet, men nu sen våren 2018 har skillnaden krympt. Du betalar alltså i högre grad för den avkastning du faktiskt kan förvänta dig från skogen, säger Bengt Furenäs.

De stigande priserna på skogsmark i södra och mellersta Sverige matchas av ökande priser även i de norra delarna av landet. Procentuellt är det i norra Sverige som den största prisutvecklingen sker jämfört med Skogsindex våren 2018.

Efterfrågan på virke är hög i hela landet, och producenter av trävaror och massa- och pappersprodukter har en stark marknad i ryggen. Det låga ränteläget och högkonjunkturen är viktiga orsaker, men en framtidstro och optimism i branschen kan vara en annan viktig faktor när det talas allt mer om nanoteknik, biokompositer och energiproduktion från skogen.

– Det investeras ordentligt i skogsindustrin på olika håll, och det påverkar såklart virkesmarknaden här i Västsverige, säger Bengt Furenäs.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.