Fortsatta satsningar, men höjda avgifter

30.5.2017 07:52 | E.ON Sverige AB

E.ON fortsätter att förbättra elnätet. Säkrare leveranser på landsbygden, ökad kapacitet i städerna och en aktiv del i klimatomställningen, är drivkraften för den modernisering som görs.

- Vi har siktet inställt på att våra elnät ska vara stormsäkrade till år 2022. Stora investeringar väntar för att vi ska nå samma goda leveranssäkerhet på landsbygden, som våra kunder har och ska förvänta sig i staden. Men inte nog med det. Inflyttningen till städerna ökar och vårt elnät måste kunna möta den ökade elanvändningen från fler människor och fler elbilar här, säger Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Elnät.

Elnätet fyller dessutom en mycket viktig funktion när det gäller klimatomställningen.

- Våra politiker har beslutat i en bred uppgörelse att Sverige ska vara fossilfritt år 2040. Det är ett bra beslut, men vi på E.ON tycker att det går lite för långsamt. E.ONs mål är tydligt. 2025 ska vi vara fossilfria eller återvunna.

- Vi ska hjälpa våra kunder att ta steg i denna riktning. Hjälp att installera solceller och batterier är ett sätt, infrastruktur för elbilar eller ett utbyggt nät med biogasmackar är ett annat.

Därför fortsätter E.ON göra stora investeringar i elnäten.

Men det betyder också att vi måste höja avgifterna för att klara av våra åtaganden. Knappt 20 kronor mer i månaden får en lägenhetskund betala från och med den 1 juli, 85 kronor för en villa med elvärme.

För ytterligare information Kontakta Johan Aspegren, kommunikationschef E.ON Elnät, telefon 070 655 58 75.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.