Förtydligande behövs om barn och ungdomars träning

Regeringen har idag beslutat enligt förslag att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, med ett undantag för begravningar. Regeringen hänvisar till Folkhälsomyndigheten vad som gäller för barn och ungdomars idrottsträning.

Maxgränsen är idag 50 deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, som exempelvis idrottsevenemang med publik. Beslutet innebär att maxgränsen sänks till åtta deltagare från och med den 24 november.

Det är viktigt för barn och ungdomars fysiska och psykiska hälsa att de fortsatt får möjlighet att träna under vintern. Därför måste Folkhälsomyndigheten klargöra att idrottsträning för barn och ungdomar födda 2005 och senare inte ska påverkas. En annan tolkning vore olycklig.

Till dess att vi får andra signaler från Folkhälsomyndigheten anser vi att träning för barn och ungdomar födda 2005 och senare ska fortsätta utifrån de allmänna och lokala råd som gäller för idrottsträning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Björn Eriksson, ordförande

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren7.5.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Vi sprider inte smitta i skogen, på havet eller vägen. Det skriver ordföranden i sex specialidrottsförbund tillsammans med Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson i ett öppet brev till Amanda Lind, Mikael Damberg och Lena Hallengren. Hela brevet kan du läsa här nedan. Där finns också länkar till de två remissvar som Riksidrottsförbundet idag skickat in gällande "Ändringar i Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar covid-19" och "Ändringar i begränsningsförordningen maj 2021".