Förtydligande behövs om barn och ungdomars träning

Regeringen har idag beslutat enligt förslag att begränsa antalet personer vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, med ett undantag för begravningar. Regeringen hänvisar till Folkhälsomyndigheten vad som gäller för barn och ungdomars idrottsträning.

Maxgränsen är idag 50 deltagare vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, som exempelvis idrottsevenemang med publik. Beslutet innebär att maxgränsen sänks till åtta deltagare från och med den 24 november.

Det är viktigt för barn och ungdomars fysiska och psykiska hälsa att de fortsatt får möjlighet att träna under vintern. Därför måste Folkhälsomyndigheten klargöra att idrottsträning för barn och ungdomar födda 2005 och senare inte ska påverkas. En annan tolkning vore olycklig.

Till dess att vi får andra signaler från Folkhälsomyndigheten anser vi att träning för barn och ungdomar födda 2005 och senare ska fortsätta utifrån de allmänna och lokala råd som gäller för idrottsträning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Björn Eriksson, ordförande

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.

Hur påverkas ishockeyn av de lokala allmänna Corona råden i vår region?18.11.2020 16:10:13 CETPressmeddelande

De skärpta allmänna Corona råden som kom för ett par veckor sedan har väckt många frågor och för att reda ut vad som gäller genomförs just nu många informationsinsatser inom idrotten. I morgon, torsdag 19 november bjuder Svenska Ishockeyförbundet, och RF-SISU-distrikten Örebro län, Västmanland och Östergötland, in till en digital träff för att informera om hur ishockeyn bör förhålla sig till de lokala allmänna råden.