GlobeNewswire

Förtydligande om Integrums relation till Sahlgrenska

Dela

PRESSINFORMATION
3 april 2018

I media har sedan 29/3 förekommit uppgifter och spekulationer om informationshantering inom Integrum avseende Sahlgrenska Universitetssjukhusets (SU) stopp av nya operationer med osseointegration.

Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) har historiskt haft stor betydelse för utvecklingen av Integrums produkter. SU är fortfarande en viktig samarbetspartner till Integrum, men SU representerar idag en mindre del av Integrums potentiella marknad och är av mindre ekonomisk betydelse än tidigare.

Integrums grundare professor Rickard Brånemark har tjänstgjort vid SU och själv utfört flertalet av de operationer där Integrums produkter inplanterats. Som handledare för doktorander inom området och som medförfattare av ett antal rapporter har han haft både tidigt och djup insikt i hur väl bolagets produkter fungerar för patienter. Detta gäller även bolagets tidigare generation av implantat, vilka SU studerat i den långtidsuppföljning som nu anges ligga till grund för ett stopp av nya operationer.

Bolaget har inte erhållit information om detta stopp vid SU innan 30 januari 2018 då ansvarig vid SU CARE (Centrum för Avancerad Rekonstruktion av Extremiteter) i email informerade Integrums dåvarande VD Jonas Bergman. I meddelandet anges att operationer stoppats men att verksamhetschefen är positiv till att de kan "komma igång igen med operationer".

Den 6 februari 2018 erhöll bolaget en kopia av en anmälan till IVO och Läkemedelsverket. Anmälan är av SU daterad 17 januari 2018 och det är angett att en kopia är skickad till bolaget 30 januari 2018, alltså samma dag dåvarande VD Jonas Bergman erhöll e-mail från verksamhetschefen. Dåvarande VD informerade omgående styrelsens ordförande. Styrelsen informerades samma dag via e-mail och ett möte med styrelsen sattes till kvällen 7 februari. Informationen om IVO anmälan bedömdes kunna påverka bolagets aktiekurs. Logg om uppskjutet offentliggörande öppnades. Pressmeddelande skickades från bolaget 9 februari.

Tidigare, den 11 oktober 2017, skickade SU ett brev till patienter. Integrums dåvarande VD Jonas Bergman mottog en kopia av denna patientinformation 14 november 2017 via e-mail från SU CARE:s verksamhetschef. I brevet framgår att SU anser att mekaniska och infektiösa problem förekommer i högre utsträckning än förväntat, men det finns ingenting nämnt om att SU stoppat operationer med bolagets produkter.

Professor Rickard Brånemark mottog 24 oktober 2017, till sin arbetsmail på SU, ett internt e-mail från verksamhetschefen vid SU CARE där det bland annat uppges att operationerna har stoppats. Professor Brånemark såg detta som intern information inom SU och delade inte informationen externt eller med styrelsen. Professor Brånemarks bedömning av situationen var, och är, att dessa komplikationer är kända sedan decennier, att den eftermarknadsdata som finns tillgänglig inte visar på några uppseendeväckande siffror, samt att ett tillfälligt stopp av operationer vid SU inte har någon väsentlig betydelse för bolagets fortsatta produktutveckling eller omsättning mot bakgrund av de fåtaliga operationer som genomförts under 2017, eller planeras genomföras.

Produktutveckling
De samarbeten som Integrum startar med nya center syftar, förutom ökad försäljning, till att samarbeta kring vidareutveckling av Integrums produkter. Målet är förbättrade implantat och mer avancerade tankestyrda kontrollsystem för att möta framtida behov och efterfrågan. Att förlora en arm eller ett ben skall i framtiden inte behöva innebära förlorad funktionalitet och försämrad livskvalitet. Det är en långsiktig målsättning och utmed vägen kommer patientnyttan samt livskvaliteten att ytterligare förbättras för amputerade.

Affärsutveckling och försäljning
Integrums affärsmodell bygger på att bolaget etablerar nära samarbeten med universitet och sjukhus och certifierar dessa för att identifiera patienter och genomföra operationer med Integrums produkter. Ett ökat antal certifierade center kommer att driva efterfrågan på Integrums produkter. Samtidigt som antalet center utökas bedriver Integrum marknadsföring riktad mot läkare och patienter.

USA är världens största marknad för implantat och redan nu Integrums enskilt viktigaste marknad.  Integrum har idag etablerat samarbeten med Walter Reed National Military Medical Center i Washington och med University of California San Francisco. Utöver dessa samarbeten förs dialog med ett antal nya center för att möjliggöra en snabbare utveckling på den amerikanska marknaden. Utöver satsningen i USA pågår ett antal aktiviteter för att starta nya center i och utanför Europa, med kompetens och kapacitet för att möta en ökande efterfrågan. Integrums målsättning att nå en omsättning på 150 miljoner SEK år 2021 kvarstår oförändrad.

Om Integrum AB
Integrum är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och marknadsför system för skelettförankrade proteser. Med över 400 operationer genomförda i tolv länder och efter att ha verkat i marknaden i snart 20 år bedömer sig Bolaget ha en världsledande ställning inom området. Integrums innovativa OPRA Implant System bidrar till att förbättra livskvaliteten för amputerade världen över. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North.

För mer information, v.v. kontakta:
Carl Ekvall, VD                                                                
Mobil: 0703 - 83 20 12                                
Email: carl.ekvall@integrum.se

Certified Adviser
Erik Penser Bank AB är Bolagets Certified Adviser som nås på 08-463 8000.




This announcement is distributed by Nasdaq Corporate Solutions on behalf of Nasdaq Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: Integrum AB via Globenewswire

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Iconovo: kundprojekt blir framflyttat tre till sex månader8.11.2018 15:45Pressmeddelande

Fortsatt arbete med ett av Iconovos pågående kundprojekt kommer att flyttas fram tre till sex månader. Projektet avser utveckling av produkt anpassad för kund som ska svara för produktion och marknadslansering. Det aktuella arbetet var planerat att ske under fjärde kvartalet men beräknas ske under nästa år, och detta påverkar Iconovos omsättning under 2018 negativt med cirka 2 miljoner kronor. Orsaken är att kunden har beslutat att genomföra en mindre klinisk studie för att verifiera produkten innan nästa steg tas vilken omfattar investeringar i betydande mångmiljonbelopp i produktionskapacitet, baserat på Iconovos utveckling. Studien görs för kundens egna räkning och är inte villkorad av tillsynsmyndigheter. "Detta påverkar vårt resultat på kort sikt, men det faktum att kunden har beslutat att göra en betydande investering i faktisk produktion betyder att vi med stor säkerhet kan se fram emot licensintäkter under en lång tidsrymd framöver i samband med att produkten lanseras på markna

Stillfront Group AB: Inbjudan till Stillfront Groups kvartalsrapport för tredje kvartalet 20187.11.2018 14:34Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 7 november 2018 Inbjudan till Stillfront Groups kvartalsrapport för tredje kvartalet 2018 Stillfront Groups kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2018 kommer att publiceras klockan 07.00 den 22 november 2018. En webbsänd telefonkonferens kommer att hållas klockan 10.00 samma dag där Jörgen Larsson, VD och Sten Wranne, CFO, kommenterar resultatet. Presentationen och rapporten kommer efter presentationen att finnas tillgänglig på www.stillfront.com Webbsändningen nås på adressen: https://tv.streamfabriken.com/stillfront-q3-2018 För att delta via telefon, vänligen ring: SE: +46 8 566 426 63 UK: +44 20 300 898 01 US: +1 8 557 532 235 FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA: Sofia Wretman, IR Phone: +46 708 11 64 30 sofia@stillfront.com OM STILLFRONT Stillfront är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av digitala spel - med visionen att bli en ledande indie-spelutvecklare och förläggare. Stillfront är verksamt genom tio näst intill självständiga dotte

Stillfront Group AB: Invitation to Stillfront Group Q3 presentation7.11.2018 14:34Pressmeddelande

Invitation to Stillfront Group Q3 presentation Stillfront Group interim report for the third quarter 2018 will be published at 07.00 CET on 22 November 2018. A presentation of the report will be held the same day at 10.00 CET via telephone conference or audiocast where Jörgen Larsson, CEO and CFO Sten Wranne are to comment on the report. The presentation can be viewed live at https://tv.streamfabriken.com/stillfront-q3-2018 To participate via phone please call: SE: +46 8 566 426 63 UK: +44 20 300 898 01 US: +1 8 557 532 235 FOR FURTHER INFORMATION, PLEASE CONTACT: Sofia Wretman, IR Phone: +46 708 11 64 30 sofia@stillfront.com ABOUT STILLFRONT Stillfront is a group of independent creators, publishers and distributors of digital games - with a vision to become the leading group of indie game creators and publishers. Stillfront operates through ten near-autonomous subsidiaries: Bytro Labs in Germany, Coldwood Interactive in Sweden, Power Challenge in the UK and Sweden, Dorado Online Games

Modus Therapeutics announces FDA Acceptance of Sevuparin IND for the treatment of sickle cell disease7.11.2018 08:30Pressmeddelande

STOCKHOLM, November 7, 2018. Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics announces today that the U.S Food & Drug Administration (FDA) has approved the company's Investigational New Drug (IND) application to initiate a Phase I clinical trial with subcutaneous sevuparin for the treatment of sickle cell disease (SCD) FDA has decided to accept Modus Therapeutics' IND application of sevuparin for the treatment of SCD. Sevuparin is an innovative, proprietary modified polysaccharide drug with anti-adhesive, anti-aggregate and anti-inflammatory effects due to its multimodal mechanism of action. It has the potential to restore blood flow and prevent further microvascular obstructions in children and adults with SCD. At present, sevuparin is being evaluated as an intravenous infusion in a Phase II study in SCD patients with ongoing painful crises (also called vaso occlusive crises, VOC). In order to broaden the clinical scope and utility of sevuparin in the treatment of SCD, t

Modus Therapeutics announces FDA Acceptance of Sevuparin IND for the treatment of sickle cell disease7.11.2018 08:30Pressmeddelande

STOCKHOLM, November 7, 2018. Karolinska Development's portfolio company Modus Therapeutics announces today that the U.S Food & Drug Administration (FDA) has approved the company's Investigational New Drug (IND) application to initiate a Phase I clinical trial with subcutaneous sevuparin for the treatment of sickle cell disease (SCD) FDA has decided to accept Modus Therapeutics' IND application of sevuparin for the treatment of SCD. Sevuparin is an innovative, proprietary modified polysaccharide drug with anti-adhesive, anti-aggregate and anti-inflammatory effects due to its multimodal mechanism of action. It has the potential to restore blood flow and prevent further microvascular obstructions in children and adults with SCD. At present, sevuparin is being evaluated as an intravenous infusion in a Phase II study in SCD patients with ongoing painful crises (also called vaso occlusive crises, VOC). In order to broaden the clinical scope and utility of sevuparin in the treatment of SCD, t

Oboya participates in China International Import Expo1.11.2018 15:00Pressmeddelande

Newsletter Lerum, 1th November 2018 Oboya Horticulture Industries AB (publ) ("Oboya"), a global manufacturer and supplier of products and services for the cultivation industry, will participate in China International Import Expo in Shanghai, China. China International Import Expo (CIIE) is a six-day fair held from November 5 to November 10, 2018 at the National Convention & Exhibition Center in Shanghai, China. This fair brings together companies, exhibitors and professional buyers from all over the world. The fair creates new channels for companies from different countries and regions and provides the opportunity to do business, strengthen cooperation and promote trade. Oboya's strategy is to work globally in the various markets in the cultivation and flower industry, which it's important for Oboya to participate in the major trade shows. Oboya has its own booth at the fair and will show/marketing the European cultivation products and technology to the Chinese market. The purpose of t

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum