Forum för sund konkurrens och schyssta byggen

Välkommen till Forum för sund konkurrens och schyssta byggen, som arrangeras för andra året i rad av aktörer inom bygg- och anläggningsbranschen som arbetar intensivt för nolltolerans mot arbetslivskriminalitet och svartarbete.

Forum för sund konkurrens och schyssta byggen riktar sig till beslutsfattare, byggnadsarbetare, arbetsledare, beställare, produktionsledare, entreprenör, tjänsteman, ledare, upphandlare eller arbetar vid en myndighet som behandlar frågor om sund konkurrens.

- Ett viktigt steg för att komma framåt är att ha det här som en top of mind, ungefär som en nollvision mot olyckor eller i trafiken, så bör vi också ha en nolltolerans mot fusk och kriminalitet på våra arbetsplatser, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Vi har en gemensam strategisk agenda, en gemensam vision och överenskomna regler för sund konkurrens.

- Det här är en ödesfråga för både byggbranschen och svensk arbetsmarknad i stort. Seriösa företag konkurreras ut och skattepengar hamnar i fickorna på kriminella. Det är alldeles för många bovar och banditer där ute som inte hör hemma på våra arbetsplatser och hela byggbranschen har en skyldighet att göra allt vi kan för att sparka ut kriminaliteten, säger Johan Lindholm, förbundsordförande för Byggnads.

Tid: onsdag 20 oktober, klockan 13.00–15.00

Plats: Digitalt (klicka här för att anmäla dig)

Moderatorer: Kajsa Hessel (Byggchefernas tidigare ordförande, vd för Svensk Byggtjänst) och Fredrik Bauer

Arrangörer: Byggföretagen, Byggnads, Elektrikerförbundet, Glasbranschföreningen, Installatörsföretagen, Ledarna, Maskinentreprenörerna, Måleriföretagen, Plåt & Ventföretagen, SEKO och Unionen.

Program:

• Detta gör regeringen för att skapa trygghet på arbetsmarknaden och pressa tillbaka arbetslivskriminaliteten Eva Nordmark (S), arbetsmarknadsminister.
  • Vad har vi egentligen åstadkommit? Ola Månsson, vd Installatörsföretagen, Carin Stoeckmann, vd Byggmästar’n i Skåne och ordförande i Byggföretagen samt Hanna Björknäs, jurist LO.
  • Viktigast att göra tillsammans för en positiv utveckling framåt Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv och Susanna Gideonsson, ordförande för LO.
  • Varför har vi inte kommit längre? Kajsa Simu, forskare inom industriellt och hållbart byggande, Luleå Tekniska Universitet.
  • Samarbetet mellan arbetsgivare och fackförbund Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads och Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.
  • Så här hittar du en schysst byggare Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens Byggföretagen. Per Jansson, ombudsman Byggnads.
  • Kommunernas nyckelroll i arbetet för sund konkurrens Janet Ågren (S) kommunalråd Umeå och Hampus Magnusson (M) kommunalråd Göteborg.
  • Hur förbereder vi för ett av Sveriges historiskt största byggen? Erik Ranängen, bransch- och föreningsansvarig i Byggföretagen Norrbotten intervjuar Helene Hellmark Knutsson, landshövding i Västerbottens län och Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå.
  • Pris och kvalitet - betalar vi för sund konkurrens? Kim Vestin, chef för projektgenomförande Hemsö Fastighets AB, Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta och Tommy Lenberg, vd Byggherrarna. Uppföljande samtal med Hans Lind professor i fastighetsekonomi, tidigare vid KTH.
  • Hållbara leverantörskedjor för sund konkurrens Maria Uhrus, teknisk chef Besqab.
  • Säkra upp en arbetsplats för sund konkurrens Björne Karlsson, verksamhetsledare Byggbranschens Säkerhetspark.
  • Sund konkurrens en förutsättning för banklån Thor Jonsson, verksamhetsområdeschef ID06 och Carl Lindståhl, hållbarhetsstrateg SBAB.
  • Myndighetssamverkan - på vilket sätt kommer det att göra skillnad? Pia Bergman, expert ekonomisk brottslighet Skatteverket
  • Hur åstadkommer vi ledare och medarbetare en förändring på riktigt? Markus Brink, vd Brixly

Varmt välkommen!

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.

Slopat överskottsmål frigör 500 miljarder till investeringar i infrastruktur17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ekonomiska ramen för Trafikverket behöver uppgå till minst 96 miljarder kronor per år under perioden 2026 till 2037. Det framgår av Byggföretagens yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen. - Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.