Förväntat stark tillväxt i dagligvaruhandeln i februari

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med hela 9,0 procent under februari 2020 jämfört med samma månad 2019. Eftersom 2020 är ett skottår tillkom en extra handelsdag och kalendereffekten uppgår därför till hela 3,8 procentenheter. Detta enligt Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

-  Resultatet motsvarar ungefär det vi förväntade oss av en månad som innehåller tre hela sportlovsveckor och dessutom en extra handelsdag som infaller strax efter löneutbetalningar. Ytterligare en möjlig förklaring är ökad försäljning av livsmedel på grund av coronaoro, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Även om den ökade försäljningen av livsmedel på grund av corona enbart haft marginell effekt i februari kommenterar Karin Brynell;

Effekterna av svenskarnas förändrade köpbeteende av livsmedel med anledning av coronautvecklingen är enbart en marginell del av februarisifforna, men där vi står idag är det oundvikligt att inte kommentera den situation vi nu befinner oss i. Det råder i dagsläget ingen brist på livsmedel i Sverige, och hittills har dagligvaruhandeln lyckats möta det mesta av den ökade efterfrågan. Om konsumenter fortsätter att handla på sig stora mängder produkter i den takt vi ser nu, utan att det egentligen är nödvändigt, kan vi så småningom få problem i varuförsörjningen och vi vill därför skicka med budskapet att vi i nuläget fortsätter få leveranser av varor som kedjorna så snabbt som möjligt för vidare till butiker

Tillväxten i fysisk butik uppgick till 8,8 procent medan e-handeln ökade med 17,0 procent varav hemleverans med 10,2 och upphämtning i butik med 31,5 procent.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Anna Jönsson, kommunikationschef 0709-803209

Dagligvaruhandelns agerande på Folkhälsomyndighetens råd om allas ansvar att förhindra smitta2.4.2020 16:32:19 CESTNyheter

Folkhälsomyndigheten publicerade den 1 april 2020 allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av Covid 19. Råden riktar sig både till den enskilde individen och till olika verksamheter, däribland handeln. Svensk Dagligvaruhandel har med anledning av de nya allmänna råden tagit fram gemensamma riktlinjer för hur man ska minska trängsel och köbildning samt säkerställa avstånd mellan kunder i en butik.

Svensk Dagligvaruhandel värvar från Centerpartiets EU-kansli6.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Svensk Dagligvaruhandel, branschorganisationen för dagligvaruhandelsaktörerna i Sverige bevakar och arbetar med de för branschen viktiga näringspolitiska frågorna. Nu är det klart att organisationen gör en tung värvning från Centerpartiets EU-kansli i Bryssel. Det är Martin Andersson som kliver in som Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, när han efter fem år i Bryssel flyttar hem till Sverige.