Förväntningarna inför årets lönerevisioner

Ingenjörer planerar att i genomsnitt kräva fyra procents löneökning under sina lönesamtal. Det visar en ny undersökning bland Sveriges Ingenjörers medlemmar.

Sveriges Ingenjörer har undersökt löneförväntningarna bland medlemmarna.

Undersökningen visar också att var tredje är beredd att byta jobb om löneökningen blir för låg.

– Ingenjörernas förväntningar på löneökningar återspeglar den stora efterfrågan på ingenjörer, inte minst tack vare ökande digitalisering och de stora industrisatsningarna som planeras i norra och västra Sverige, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.

Tillväxten har lett till den lägsta arbetslösheten på tio år bland ingenjörer och bäddat för att de har ett bra utgångsläge under vårens lönerevisioner på arbetsplatserna.

Genomsnittet för lönekraven ligger på fyra procent men hela 15 procent av de ingenjörer som har svarat på enkäten kommer att begära en löneökning på över fem procent.

Årstakten för löneökningarna i det nuvarande Industriavtalets så kallade märke är satt till 2,2 procent. Ingenjörernas löneutveckling avgörs av prestationen utifrån de lönekriterier som finns på arbetsplatsen. Märket är inte tänkt att vara ett tak för individer och en arbetsgivare är fri att ge individuella lönepåslag som speglar insats och utfört arbete.

– Dagens arbetsmarknad ger ingenjörerna goda möjligheter att söka nya sig till nya arbetsgivare om lön och villkor släpar efter. Att byta arbetsgivare är fortfarande ett effektivt sätt att få upp lönen, säger Johan Kreicbergs.

Om undersökningen
Enkäten skickades ut till en panel bland medlemmar i Sveriges Ingenjörer under februari 2022. 1996 ingenjörer fick enkäten och 1068 svarade på den, vilket ger en svarsfrekvens på 54 procent.

Sveriges Ingenjörer har undersökt löneförväntningarna bland medlemmarna.
Johan Kreicbergs, chefsekonom/chef Politik och påverkan, Sveriges Ingenjörer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se