Förvärv stärker E.ONs erbjudande inom energilösningar för industrin

Effektivisering av energianvändningen hos industri- och företagskunder är avgörande för att nå Sveriges högt ställda klimat- och miljömål. E.ON förvärvar nu Ängelholmsbaserade AirSon Engineering och kan därmed ge ytterligare stöd till industrier och företag i deras hållbarhetsarbete.
Bild: Joakim Adgård, försäljningschef på E.ON och Dan Kristensson, vd AirSon Engineering.

AirSon Engineering erbjuder entreprenader och konsulttjänster inom renrumsteknik, VVS-projektering och energieffektivisering till industrier och fastigheter, både i Sverige och globalt. Bolaget grundades 1981 och har huvudkontor i Ängelholm.

- AirSon Engineering har en gedigen erfarenhet av och kompetens inom installationsteknik och en djup förståelse för våra kunders processer och energibehov. Förvärvet gör det ännu enklare för våra kunder att minska både energikostnader och klimatpåverkan, säger Joakim Adgård, försäljningschef på E.ON.

E.ONs erbjudande till företags- och industrikunder inkluderar idag bland annat värme-/kylalösningar, solenergi, mobilitetslösningar och energiförsäljning. I september förra året förvärvade E.ON solcellsbolaget Solar Supply Sweden AB. Förvärvet av verksamheten i AirSon Engineering AB, som i dagsläget har 16 anställda och 2018 omsatte cirka 58 miljoner kronor, är planerat att slutföras i mars 2019.