Forwarden Danny Kristo lämnar Brynäs IF

Brynäs IF har under söndagen kommit överens med forwarden Danny Kristo om ett avslut i klubben.

Foto: Dennis Ylikangas/Bildbyrån

Den 28-årige amerikanen Danny Kristo anslöt till Brynäs IF från KHL-klubben Dinamo Riga inför säsongen 18/19.

Nu kommer den VM-meriterade forwarden att lämna föreningen.

Efter ett möte med tillförordnade sportchefen Andreas Dackell under söndagen har parterna enats om ett avslut i Brynäs.

- Vi har haft kontinuerliga utvärderingar med tränarstaben, och nu kände vi att vi hade kommit till vägs ände. Jag satt i ett möte med Danny under kvällen och förklarade att vi inte upplever att vi har fått ut det vi vill av honom och behöver göra en förändring. Han tog det bra och förstod situationen, säger Dackell.

Forwarden har ännu inte gjort klart med en ny klubb.

- Både Brynäs och Danny via sina agenter har tagit emot intresseförfrågningar.

Hur har Brynäs resonerat rent ekonomiskt med det här beslutet?

- Som alltid vid sådana här uppgörelser finns det en ekonomisk aspekt inblandad. Vår bedömning utifrån alla parametrar är att det här är rätt beslut för Brynäs.

Kommer klubben att ersätta Danny Kristo med ett nyförvärv?

- Vi kommer självklart att ersätta honom. Sedan ska vi vara oerhört noggranna med vad vi plockar in. Vi behöver en spetsig forward och då lär vi veta vad vi får så att vi inte gör något förhastat. Det viktiga är inte hur lång tid det tar utan att det blir rätt spelare som kommer in och gör skillnad för oss, säger Dackell.

Foto: Dennis Ylikangas/Bildbyrån