Ticket

Fotbolls-VM lockar rekordmånga svenskar till Ryssland i sommar

Dela

Evenemang av olika slag tenderar att locka svenska resenärer till ett specifikt resmål, och sommarens fotbolls-VM för herrar är inget undantag. Intresset för resor till Ryssland under perioden för mästerskapet ökar nu explosionsartat, och tiodubblas jämfört med samma period under sommaren 2017. Detta visar ny statistik från Ticket.

-Många svenska fotbollsintresserade resenärer vill ta chansen att se matcherna på plats och uppleva den härliga festfyllda stämningen som ett stort mästerskap ger, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Vid större sporthändelser syns tydligt hur resandet till resmål som står värd för evenemanget ökar. Detta har också bekräftats av Tickets tidigare Sifoundersökning, där var fjärde svensk svarade att ett evenemang, bland annat fotbolls-VM, ökar deras intresse att boka en resa till ett specifikt resmål.

Fotbolls-VM spelas i flertalet ryska städer, med fokus i Moskva och St Petersburg. Nu ökar antalet resebokningar till främst dessa städer lavinartat, för resor under perioden för mästerskapet. Bokningarna till Ryssland mer än tiodubblas inför sommaren 2018. Ökningen sker visserligen från låga nivåer, men givet att Ryssland aldrig har varit ett populärt semesterland – speciellt inte under sommaren då temperaturerna är höga och det oftast är långt till bra stränder – är det anmärkningsvärt hur mycket ett sportevent generellt, och fotbolls-VM specifikt, lockar svenska resenärer till en viss destination.


För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Bilder

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum