Fotbolls-VM lockar rekordmånga svenskar till Ryssland i sommar

Evenemang av olika slag tenderar att locka svenska resenärer till ett specifikt resmål, och sommarens fotbolls-VM för herrar är inget undantag. Intresset för resor till Ryssland under perioden för mästerskapet ökar nu explosionsartat, och tiodubblas jämfört med samma period under sommaren 2017. Detta visar ny statistik från Ticket.

-Många svenska fotbollsintresserade resenärer vill ta chansen att se matcherna på plats och uppleva den härliga festfyllda stämningen som ett stort mästerskap ger, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Vid större sporthändelser syns tydligt hur resandet till resmål som står värd för evenemanget ökar. Detta har också bekräftats av Tickets tidigare Sifoundersökning, där var fjärde svensk svarade att ett evenemang, bland annat fotbolls-VM, ökar deras intresse att boka en resa till ett specifikt resmål.

Fotbolls-VM spelas i flertalet ryska städer, med fokus i Moskva och St Petersburg. Nu ökar antalet resebokningar till främst dessa städer lavinartat, för resor under perioden för mästerskapet. Bokningarna till Ryssland mer än tiodubblas inför sommaren 2018. Ökningen sker visserligen från låga nivåer, men givet att Ryssland aldrig har varit ett populärt semesterland – speciellt inte under sommaren då temperaturerna är höga och det oftast är långt till bra stränder – är det anmärkningsvärt hur mycket ett sportevent generellt, och fotbolls-VM specifikt, lockar svenska resenärer till en viss destination.

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.