Fotbolls-VM lockar rekordmånga svenskar till Ryssland i sommar

Evenemang av olika slag tenderar att locka svenska resenärer till ett specifikt resmål, och sommarens fotbolls-VM för herrar är inget undantag. Intresset för resor till Ryssland under perioden för mästerskapet ökar nu explosionsartat, och tiodubblas jämfört med samma period under sommaren 2017. Detta visar ny statistik från Ticket.

-Många svenska fotbollsintresserade resenärer vill ta chansen att se matcherna på plats och uppleva den härliga festfyllda stämningen som ett stort mästerskap ger, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Vid större sporthändelser syns tydligt hur resandet till resmål som står värd för evenemanget ökar. Detta har också bekräftats av Tickets tidigare Sifoundersökning, där var fjärde svensk svarade att ett evenemang, bland annat fotbolls-VM, ökar deras intresse att boka en resa till ett specifikt resmål.

Fotbolls-VM spelas i flertalet ryska städer, med fokus i Moskva och St Petersburg. Nu ökar antalet resebokningar till främst dessa städer lavinartat, för resor under perioden för mästerskapet. Bokningarna till Ryssland mer än tiodubblas inför sommaren 2018. Ökningen sker visserligen från låga nivåer, men givet att Ryssland aldrig har varit ett populärt semesterland – speciellt inte under sommaren då temperaturerna är höga och det oftast är långt till bra stränder – är det anmärkningsvärt hur mycket ett sportevent generellt, och fotbolls-VM specifikt, lockar svenska resenärer till en viss destination.

Drygt hälften vill inte resa till länder vars politik de inte kan stötta4.4.2019 09:13:07 CESTPressmeddelande

55 procent av svenskarna känner vanligtvis till, eller tar reda på, ett påtänkt semesterlands politiska situation – och väljer att inte åka till de länder vars politik och ledning de inte kan stötta. Turkiet toppar listan över vilka länder som svenskarna vill undvika, följt av Nordkorea och Ryssland. Bokningsstatistiken pekar dock åt ett annat håll, och visar att upplevelsen och plånboken ofta spelar större roll än värderingarna när man väljer resmål till sommarresan. Detta visar Tickets Sifoundersökning och bokningsstatistik.

Prisnivå och valutakurs – dessa resmål ger mest resa för pengarna19.3.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Den svenska kronan har under det senaste året haft en negativ utveckling mot många av de större turistvalutorna, vilket har lett till att semesterresan riskerar att bli dyrare än tidigare. Men det finns många länder som ger mycket resa för pengarna. Turkiet och Island är exempel på resmål där det har blivit billigare att semestra under det senaste året, och Albanien, Egypten, Vietnam och Thailand ger mycket för pengarna.