Fotbolls-VM lockar rekordmånga svenskar till Ryssland i sommar

Evenemang av olika slag tenderar att locka svenska resenärer till ett specifikt resmål, och sommarens fotbolls-VM för herrar är inget undantag. Intresset för resor till Ryssland under perioden för mästerskapet ökar nu explosionsartat, och tiodubblas jämfört med samma period under sommaren 2017. Detta visar ny statistik från Ticket.

-Många svenska fotbollsintresserade resenärer vill ta chansen att se matcherna på plats och uppleva den härliga festfyllda stämningen som ett stort mästerskap ger, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Vid större sporthändelser syns tydligt hur resandet till resmål som står värd för evenemanget ökar. Detta har också bekräftats av Tickets tidigare Sifoundersökning, där var fjärde svensk svarade att ett evenemang, bland annat fotbolls-VM, ökar deras intresse att boka en resa till ett specifikt resmål.

Fotbolls-VM spelas i flertalet ryska städer, med fokus i Moskva och St Petersburg. Nu ökar antalet resebokningar till främst dessa städer lavinartat, för resor under perioden för mästerskapet. Bokningarna till Ryssland mer än tiodubblas inför sommaren 2018. Ökningen sker visserligen från låga nivåer, men givet att Ryssland aldrig har varit ett populärt semesterland – speciellt inte under sommaren då temperaturerna är höga och det oftast är långt till bra stränder – är det anmärkningsvärt hur mycket ett sportevent generellt, och fotbolls-VM specifikt, lockar svenska resenärer till en viss destination.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern20.12.2018 07:40Pressmeddelande

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.