Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Fototävling hyllar regnet i Göteborg

Genom att låta göteborgarna tolka sitt regniga Göteborg ska nu den bästa bilden koras i en fototävling, skapad av projektgruppen bakom jubileumssatsningen Rain Gothenburg. Tävlingen startar fredagen den 14 februari där en jury med bland andra konstnärsduon Cooper & Gorfer utser tio finalister som allmänheten sedan får rösta på.

Foto: Tim Kristensson / Studiografen

Fototävlingen anordnas av Rain Gothenburg som arbetar för att göra Göteborg till världens bästa stad när det regnar.

– Vi vill få fram hur göteborgarna tänker kring regn och framförallt kopplat till upplevelsen vid regn. Vi vill ha mer intressanta, kreativa regnbilder kring Göteborg och när tolkningen får vara fri kommer också de bra idéerna fram. Syftet är att göteborgarna själva ska få bidra med sina tolkningar av staden när det regnar, säger Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare för Rain Gothenburg.

Rain Gothenburg är en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 för att rusta staden inför kommande skyfall och översvämningar, men också för att ta tillvara på regnets möjlighet att ge unika upplevelser.

En av göteborgarnas önskningar inför jubiléet är att komma nära vattnet i alla dess olika former, exempelvis att tillgängliggöra skärgården och havet samt att kunna bada mitt i staden. Jubileumssatsningen Rain Gothenburg är ett gott exempel på hur staden tillvaratar vattnet på ett kreativt sätt, säger Sofia Berntsson, Utvecklingsledare, Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Tävlingsdeltagarna publicerar sina tolkningar på Instagram och sedan utses de tio bästa bilderna av en jury som bland annat består av konstnärsduon Cooper & Gorfer. Sarah Cooper och Nina Gorfer är kända för sina fantastiska bilder och de arbetar över hela världen men är baserade i Göteborg. Utöver Cooper & Gorfer medverkar Rain Gothenburg och Göteborg & Co i juryn. Tävlingen startar fredagen 14 februari och pågår till 31 mars.

Läs mer om hur du kan delta.

Rain Gothenburg drivs av Göteborgs Stad, förvaltningen Kretslopp och vatten och är en del av Göteborgs satsningar till 400-årsjubileet 2021.

Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare Rain Gothenburg
jens.thoms.ivarsson@kov.goteborg.se, 0708-84 26 89

Sanna Björlin, Presskontakt Göteborg & Co
sanna.bjorlin@goteborg.com, 0736-734665

Foto: Tim Kristensson / Studiografen

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Kom och njut poesi och musik på lunchrasten14.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det dags. I det första av höstens tre Fönsterpoesi live från Lagerhuset, den 16 oktober kl.12.30, får vi möta två poeter med olika bakgrund och olika uttryck. Jörgen Lind och Segal Mohamed. Mellan deras framträdanden blir det munspel framfört av Åsa Gustafsson. Tag plats på parkeringen framför huset eller klicka in er på livestreamningen som sker via arrangemangets event på Facebook. Näringslivsgruppen Göteborg & Co är en av huvudpartners till Fönsterpoesi.