Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Fototävling hyllar regnet i Göteborg

Genom att låta göteborgarna tolka sitt regniga Göteborg ska nu den bästa bilden koras i en fototävling, skapad av projektgruppen bakom jubileumssatsningen Rain Gothenburg. Tävlingen startar fredagen den 14 februari där en jury med bland andra konstnärsduon Cooper & Gorfer utser tio finalister som allmänheten sedan får rösta på.

Foto: Tim Kristensson / Studiografen

Fototävlingen anordnas av Rain Gothenburg som arbetar för att göra Göteborg till världens bästa stad när det regnar.

– Vi vill få fram hur göteborgarna tänker kring regn och framförallt kopplat till upplevelsen vid regn. Vi vill ha mer intressanta, kreativa regnbilder kring Göteborg och när tolkningen får vara fri kommer också de bra idéerna fram. Syftet är att göteborgarna själva ska få bidra med sina tolkningar av staden när det regnar, säger Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare för Rain Gothenburg.

Rain Gothenburg är en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 för att rusta staden inför kommande skyfall och översvämningar, men också för att ta tillvara på regnets möjlighet att ge unika upplevelser.

En av göteborgarnas önskningar inför jubiléet är att komma nära vattnet i alla dess olika former, exempelvis att tillgängliggöra skärgården och havet samt att kunna bada mitt i staden. Jubileumssatsningen Rain Gothenburg är ett gott exempel på hur staden tillvaratar vattnet på ett kreativt sätt, säger Sofia Berntsson, Utvecklingsledare, Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Tävlingsdeltagarna publicerar sina tolkningar på Instagram och sedan utses de tio bästa bilderna av en jury som bland annat består av konstnärsduon Cooper & Gorfer. Sarah Cooper och Nina Gorfer är kända för sina fantastiska bilder och de arbetar över hela världen men är baserade i Göteborg. Utöver Cooper & Gorfer medverkar Rain Gothenburg och Göteborg & Co i juryn. Tävlingen startar fredagen 14 februari och pågår till 31 mars.

Läs mer om hur du kan delta.

Rain Gothenburg drivs av Göteborgs Stad, förvaltningen Kretslopp och vatten och är en del av Göteborgs satsningar till 400-årsjubileet 2021.

Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare Rain Gothenburg
jens.thoms.ivarsson@kov.goteborg.se, 0708-84 26 89

Sanna Björlin, Presskontakt Göteborg & Co
sanna.bjorlin@goteborg.com, 0736-734665

Foto: Tim Kristensson / Studiografen

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

LiveLabbet är här – en experimentell nyhet i Vetenskapsfestivalens skolprogram4.3.2021 10:51:11 CETPressmeddelande

Årets skolprogram bjuder på vetenskapsshower online i nya LiveLabbet. Den 12–14 april får grundskoleklasser chansen att laborera i interaktiva livesända shower med Universeum, AstraZeneca, Nobel Prize Organization och Tom Tits Experiment. Programledare är Leila Trulsen känd från SVT och UR. Vetenskapsfestivalen i Göteborg hålls för 25:e gången och pågår 12–18 april.

GFF och SvFF lockar kvinnliga fotbollsdomare i ny digital kampanj15.2.2021 07:24:25 CETPressmeddelande

Göteborgs Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet satsar på att få fler tjejer och kvinnor att utbilda sig till fotbollsdomare. Med sin satsning Plus 10 000 visar förbunden på allvar att jämställdhetsfrågan är en fråga som prioriteras. I samband med UEFA Women´s Champions League Final som går av stapeln på Gamla Ullevi den 16 maj passar de på att locka fler kvinnliga domare genom en digital kampanj i framför allt sociala medier.