Fraktproblemen bromsar modehandelns återhämtning

Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 8,6 procent i september jämfört med samma månad förra året. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökade med 1,0 procent. Jämfört med 2019 backar klädförsäljningen med 0,5 procent och skohandeln med 16,8 procent.
Problemen med försenade leveranser är ett växande orosmoln för modehandeln.
Butiker och e-handel September 2021-2020 September 2021-2019 Ackumulerat 2021/2020 Ackumulerat
2021/2019
Kläder

- 0,5 % 10,0 %  - 9,6 %
Skor  1,0 % - 16,8 % 7,2 %  - 26,2 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Trots att fler kunder har hittat tillbaka till modebutikerna går återhämtningen långsammare än vad vi hoppas på. Vi ska komma ihåg att försäljningstappen var drastiska under pandemin. Hävda restriktioner och fler som arbetar från kontoret igen gör att vi ändå tror på ett starkt slut på året, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Problemen med försenade leveranser är dock ett växande orosmoln. Mats Hedenström igen:

- Logistikproblemen fortsätter att ställa till det för många kläd- och skohandlare. Försenade leveranser och höjda fraktkostnader är ett växande hot, inte minst med tanke på att Black Friday och julhandeln kommer allt närmare. För modebranschen är det avgörande att ha rätt vara på plats vid rätt tillfälle.

- Vi ser att pandemin har förändrat kundernas köpbeteende och att e-handeln tar en allt större del av försäljningskakan. De modehandlare som har en stark digital närvaro har ett gynnsamt läge inför framtiden, säger Mats Hedenström.

Problemen med försenade leveranser är ett växande orosmoln för modehandeln.
Mats Hedenström är näringspolitisk chef på Svensk Handel.