Trafik och samhälle

Framdörrarna öppnas successivt på ULs bussar

Dela

I mitten av december öppnas framdörrarna på en del av ULs bussar. Det gäller bussar som fått godkänt barriärskydd av arbetsmiljöverket. På bussar med detta skydd ska påstigning framöver ske genom framdörrarna.

Initialt är det två av Nobinas bussmodeller som blivit godkända vilket motsvarar hälften av de bussar som kör regiontrafik åt UL. För bussar i övrig trafik arbetar operatörerna med att få motsvarande skydd godkänt för respektive bussmodell. Det långsiktiga målet är att helt återgå till påstigning fram och avstigning bak, för att underlätta flödet i bussarna samt göra det möjligt att kommunicera med förarna och använda biljettmaskinen.

-        Den viktigaste åtgärden för att kunna öppna framdörrarna har varit, att få fram ett smitt- och trafiksäkert barriärskydd för både förare och resenär. Ett viktigt steg mot en mer hållbar kollektivtrafik, där det är lätt att göra rätt och där man åter kan interagera och få service av våra förare, säger David Erixon, kommunikationschef på Nobina.

Genom att resenärer nu återigen kommer gå på genom framdörrarna och av genom bakdörrarna kommer det vara lättare att hålla avstånd vid av- och påstigning eftersom man slipper trängas i bakdörrarna. Dessutom kommer föraren enklare kunna se när bussen har tillräckligt med passagerare.

Resenärerna har inte kunnat blippa sitt UL-kort eller köpa enkelbiljetter så länge framdörrarna varit stängda eftersom biljettmaskinen sitter vid framdörren men det kommer fungera på de bussar där påstigning sker genom framdörren.

Eftersom barriärskyddet inte kommer finnas på samtliga ULs bussar direkt kommer det finnas en del bussar som har påstigning fram och andra bussar som har påstigning genom bakdörren samtidigt i trafik. Det kommer synas tydligt på bussarnas dörrar var man ska gå på för att underlätta för resenärerna.

 

-        Kollektivtrafiken behövs i ett fungerande samhälle, det har blivit än mer tydligt de senaste 9 månaderna. För att vi inte ska behöva dra ner på trafiken i framtiden behövs det möjlighet att visera biljetter så det är positivt att framdörrarna åter kan öppnas, säger Nikodemus Kyhlen, marknadschef UL.

För mer information:

Helena Klange, presschef UL 070-367 73 44

David Erixon, kommunikationschef Nobina, 072-967 02 84

Kontakter

Om

Trafik och samhälle
Trafik och samhälle



Följ Trafik och samhälle

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle

MTR Jota ny trafikutövare av Upptåget9.12.2020 16:31:11 CETPressmeddelande

I dag onsdag 9 december tilldelade Mälardalstrafik ett nytt trafikavtal för Mälartåg. Det är MTR Jota AB som får förtroendet att köra trafiken med Mälartåg och ansvara för fordons- och depåunderhåll från och med den 12 december 2021 och åtta år framåt. Det nya Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster.

Morgongåva utvecklas genom unikt samverkansprojekt11.11.2020 13:37:24 CETPressmeddelande

En unik överenskommelse om ett samverkansprojekt för utveckling av Morgongåva tätort signeras i dagarna. Projektet handlar om att förbättra trafiksituationen i och kring företagsparken för de som bor och arbetar i Morgongåva. Undertecknare av projektet är Region Uppsala, Heby kommun och Morgongåva Företagspark, tillsammans med företagen Apotea, Adlibris, Babyland och Widforss som alla har sitt logistiklager i Morgongåva.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum