Framdörrarna på bussarna i norra länet öppnas

Tack vare ett skyddande plexiglas mellan förare och resenärer kan framdörrarna nu öppnas för påstigning på de flesta av Länstrafikens bussar som trafikerar Nora och Hällefors.

Från och med i dag, måndag den 15 mars, kan de resenärer som ska åka buss i norra delen av Örebro län återigen stiga på via framdörrarna. På så sätt kan resenärerna använda den biljettautomat som sitter i den främre delen av bussen och så kan de på ett enklare sätt kommunicera med föraren i den händelse de har några frågor. En tredje fördel med öppna framdörrar är att risken för trängsel vid på- och avstigning minimeras.

- Av hänsyn till våra resenärers och förares hälsa har vi kört med framdörrarna stängda under en period. Det har visserligen fungerat men det är glädjande att vi tack vare plexiglasen har möjlighet att erbjuda den service kring betalning och frågor som öppna framdörrar innebär, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Fler bussar ska få skyddsglas

Arbetet med att montera plexiglasskydd på länets bussar kommer att ske över tid och under en övergångsperiod kommer det därför att finnas bussar med skyddsglas och bussar utan skyddsglas på vägarna. För att göra det tydligare för resenärerna vilka bussar som har öppna framdörrar kommer det att finnas en grön skylt i framrutan på de bussar där föraren öppnar framdörrarna. Fortsatt öppning av framdörrarna kommer att ske vartefter klartecken för detta finns i respektive trafikområde.

Ett öppnande av framdörrarna innebär bland annat detta:

• Det är möjligt att kommunicera med föraren.
  • Det är möjligt att scanna mobilbiljetten i biljettmaskinen framme vid föraren.
  • Enkelbiljett för län som infördes i början av pandemin tas bort på de bussar som öppnar framdörrarna.
  • Den bakre biljettmaskinen stängs av eftersom ombordstigning sker vid framdörren.

Länstrafiken lanserar en mer flexibel biljett – Flex 10/4019.10.2021 10:06:42 CEST | Pressmeddelande

Den senaste tiden har många i samhället utvecklat nya resvanor, då alla uppmanats att studera eller arbeta så mycket som möjligt hemifrån. När samhället nu successivt återgår till en mer normal vardag kommer en del fortsätta studera eller arbeta en del hemifrån. För att dessa resenärer ska kunna resa på ett hållbart sätt har Länstrafiken tagit fram Flex 10/40. Det är en mer flexibel biljett som ger 10 resdagar inom 40 dagar. Biljetten finns tillgänglig i Länstrafikens app från och med tisdagen den 19 oktober.