Framgång för kycklingarna - Picadeli antar European Chicken Commitment i hela Europa

Den 26 januari gick Djurens Rätt ut med konsumentinformation som rör Picadeli, ett välkänt svenskt salladsbarsföretag med verksamhet i Europa och USA, om att de fortsatt serverar kött från turbokycklingar i sina salladsbarer. Redan samma dag kom det glädjande beskedet att Picadeli antar European Chicken Commitment (ECC) och slutar därmed att använda sig av turbokycklingar i samtliga länder där företaget är verksamma i Europa.

Picadelis salladsbarer är idag ett välbekant inslag i många livsmedelsbutiker. De är det dominerande företaget när det kommer till salladsbarer med själv-plock och de satsar också stort utanför Sveriges gränser, nu senast med en etablering i USA.

Igår började Djurens Rätt informera konsumenter om att Picadeli fortfarande använder sig av turbokycklingar i sina salladsbarer. Redan samma dag meddelade företaget att de antar European Chicken Commitment i hela Europa, samt inkluderar 20 % utevistelse i Sverige enligt de svenska kriterierna. Något som både konsumenter och Djurens Rätt gläds åt.

– Det känns fantastiskt att Picadeli lyssnar på konsumenternas önskemål och visar handlingskraft så snabbt! Att ett svenskt företag i expansion tar detta steg för kycklingarnas välfärd är oerhört viktigt, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt har fört en dialog med Picadeli sedan 2018 om att börja jobba enligt kriterierna i European Chicken Commitment. Under våren 2021 började Picadeli i Frankrike att arbeta med ECC och nu följer samtliga länder där företaget är verksamma i Europa efter.

Om European Chicken Commitment
Det är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Kriterierna baseras på den senaste forskningen om djurvälfärd och ska öka kycklingarnas välmående, bland annat genom att inte använda snabbväxande raser (turbokycklingar) och att kycklingarna ska ha större yta att röra sig på.

Picadeli blir det senaste tillskottet bland över 300 företag som har börjat jobba enligt European Chicken Commitment. Däremot är Carolines Kök ett av de företag som fortfarande serverar turbokycklingar i sina färdigrätter.

Läs mer om vilka företag som jobbar med ECC här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Fur Free Europe – nu inleds ett unikt europeiskt medborgarinitiativ för ett pälsfritt Europa18.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 18 maj, lanseras det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe, vars syfte är att EU ska införa ett förbud mot pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Målsättningen är att samla in en miljon namnunderskrifter i EU och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med ett 60-tal andra organisationer i Europa.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.