Framgång för V i Stockholms stad: Bästa valet i Stockholm på över 70 år.

Vänsterpartiet i Stockholms stad ökar från 13 % vid valet 2018 till 15,3 % i årets val enligt den preliminära rösträkningen. Det är partiets högsta siffra i Stockholms stad sedan 1946.
Clara Lindblom ser fram emot ett maktskifte i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo.

- Jag är otroligt glad och stolt över hur många som har lagt sin röst på oss. Vi gör vårt bästa val i Stockholms stad på över 70 år och det ska märkas i politiken som förs. Väljarna vill ha ett rött styre i Stockholm och det ska vi se till att de får, säger Clara Lindblom, etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Moderaterna gör sitt sämsta val sedan 1970 och samtliga partier i den blågröna majoritet som styrt Stockholm under den senaste mandatperioden backar. Bara Vänsterpartiet och Socialdemokraterna ökar. Vänsterpartiet får 15,3 % av rösterna och Socialdemokraterna 29,5 % när 590 av 598 av distrikten i Stockholms stad är inrapporterade.

- Stockholmarna har skickat en tydlig signal om vilken politik de vill ha. De har fått nog av privatiseringar, utförsäljningar och nedskärningar. Nu ser vi fram emot att förhandla om att vara med och styra Stockholm mot en starkare välfärd och en rättvis klimatomställning, säger Clara Lindblom.

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad