Framgång för V i Stockholms stad: Bästa valet i Stockholm på över 70 år.

Vänsterpartiet i Stockholms stad ökar från 13 % vid valet 2018 till 15,3 % i årets val enligt den preliminära rösträkningen. Det är partiets högsta siffra i Stockholms stad sedan 1946.

Clara Lindblom ser fram emot ett maktskifte i Stockholms stad. Foto: Maurits Otterloo.

- Jag är otroligt glad och stolt över hur många som har lagt sin röst på oss. Vi gör vårt bästa val i Stockholms stad på över 70 år och det ska märkas i politiken som förs. Väljarna vill ha ett rött styre i Stockholm och det ska vi se till att de får, säger Clara Lindblom, etta på Vänsterpartiets lista till kommunfullmäktige.

Moderaterna gör sitt sämsta val sedan 1970 och samtliga partier i den blågröna majoritet som styrt Stockholm under den senaste mandatperioden backar. Bara Vänsterpartiet och Socialdemokraterna ökar. Vänsterpartiet får 15,3 % av rösterna och Socialdemokraterna 29,5 % när 590 av 598 av distrikten i Stockholms stad är inrapporterade.

- Stockholmarna har skickat en tydlig signal om vilken politik de vill ha. De har fått nog av privatiseringar, utförsäljningar och nedskärningar. Nu ser vi fram emot att förhandla om att vara med och styra Stockholm mot en starkare välfärd och en rättvis klimatomställning, säger Clara Lindblom.

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.

V-löfte: Satsa på nattis9.9.2022 10:44:10 CEST | Pressmeddelande

Alla föräldrar med yrken som gör att de måste arbeta på obekväm arbetstid, till exempel på nätter och helger, har rätt till barnomsorg på de tiderna. Idag finns dock bara en enhet för barnomsorg nattetid, så kallad nattis, i Stockholm och den fungerar inte så bra som den skulle kunna göra. Vänsterpartiet har därför som vallöfte att stadens barnomsorg på obekväm arbetstid ska byggas ut och förbättras både för barnen, föräldrarnas och personalens skull.

V: Inrätta en kvinnofridsfond för finansiering av skyddat boende6.9.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill inrätta en kvinnofridsfond för att säkerställa finansieringen av skyddat boende för våldsutsatta. Idag larmar kvinnojoursrörelsen om att en del kvinnor och barn inte beviljas tillräckligt långa placeringar på skyddat boende. Eftersom stadsdelsnämnderna idag saknar ett eget ekonomiskt anslag för våldsutsatta föreslår Vänsterpartiet därför att Stockholm stad inrättar en kvinnofridsfond för att hjälpa stadsdelarna med finansieringen och därmed säkerställer att ekonomin aldrig blir ett hinder för placering på skyddat boende.

Vallöfte från Vänsterpartiet: minimera timanställningarna i Stockholms stad29.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minimera antalet timanställningar i Stockholms stad, det lovar Vänsterpartiet att göra om partiet är med och styr Stockholm efter valet. Den höga andelen tidsbegränsat anställda inom framförallt äldreomsorgen har länge varit ett problem i Stockholm, och lett till otrygghet för både anställda och de som verksamheterna vänder sig till. Det vill Vänsterpartiet nu få bukt med genom tecknandet av lokala kollektivavtal i stadens verksamheter samt liknande krav i LOV- och LOU-avtal för privat drivna välfärdsverksamheter.