Läskickar! i Östergötland

Framgångar för läsfrämjande insatser inom lagidrott och fritidsgårdar i Östergötland!

Det läsfrämjande projektet Läskickar! i Östergötland har för 2018 beviljats utvecklingsmedel på 250 000 kr från Statens Kulturråd för läsfrämjande insatser och samarbetspartner SISU idrottsutbildarna har gått in i projektet med 100 000 kr för jämställd idrott!

Med fotbollen och tjejer idrotten som förebild! Läskickar har 2016-2017 byggt upp ett unikt samarbete i Sverige mellan förlagsvärlden, idrottsförbund, idrottsutbildare, elitklubbar, fotbollsföreningar, bibliotek och fritidsgårdar.

Koncept- och metodutvecklingen har bedrivits i Linköping och Norrköping och under 2018 kommer Läskickar nu bli en satsning i hela Östergötland! Läsfrämjande insatser för barn och ungdomars fritid inom idrotten är nödvändig för att stärka långsiktigt idrottande, öka läslusten med hjälp av idrottsförebilder och inkludering av ungdomar utanför idrotten!

Läsfrämjande insatser inom idrott och fritidsgårdar hos barn och ungdomars är nodvändigt för att öka intresset för berättelser i böcker, stärka kunskaper genom läsning och att få ökat ordspråksförråd. Bokslutsåldern för skönlitteratur inträder oftast vid 12 års ålder (biblioteksstatistik utlåning och skolbibliotek) precis som lagidrotten tappar många aktiva barn och ungdomar 12 -15 år (RF statistik). Ordspråksförrådet hos en genomsnittlig 17-åring är på 15-17 000 ord, i vuxen ålder för att klara universitetsstudier och avancerade arbeten som kräver kunskaper bör ordspråksförrådet vara på 50 000 ord enligt forskningen (se gärna URs kortfilm på vår hemsida för mer kunskap i läsfrämjandet).

Sverige saknar böcker och medier inom idrotten för just målgruppen tjejer 6-19 år, det vill Läskickar uppmärksamma och ändra på. Läskickar är konkret att barn och ungdomar uppmuntras inom sin idrott att både läsa, skriva och skapa egna berättelser. Att skapa intresse för läsning md hjälp av ledar förebilder, författare som berättar och idrottsstjärnor. Det finns flera idrottsstjärnor främst inom fotbollen som idag delar sin egna berättelser i böcker och medier, att som ung tjej fått kämpa för att idrotta mot alla stereotyper, hur den nådde sina drömmar och till slut gjorde hjältedåd på och utanför planen. En av de populära och aktuella idrotsstjärnorna i barnbäcker är t ex Diamantboll vinnaren 2017, Kosovare "Kosse" Asllani Linköping FC och Svebska Damlandslaget, där tre böcker finns om hennes uppväxt som liten tjej där morbrorn och rektorn i skolan inte tycket att hin borde spela fotboll. Struntade i det och växte upp med egen vilja till att bli en fotbollsstjärna. Det finns även en berättelse från Marta Vieira da Silvas uppväxt MED FOTBOLLEN i Brasilien till Sverige. Den är för lite äldre tjejer 11-13 år. Tvpå aktuelal fotbollsstjärnor med berättelser som kommer från personliga intervjuer av sportjournalisten Anja Gatu som författat till flera barn- och ungdomsböcker. Bokserien och idéen till bokserien fotbollsstjärnor startade efter damfotbolls-EM 2013 i Sverige som arrangerades bl a i Linköping och Norrköping, där Linköpings FC stora fotbollsprofil Charlotte Rohlin berättade i en intervju för Jennifer Wegerup, att hon saknade som liten tjej egna fotbollsförebilder i böcker för att som ung tro mer på sig själv som fotbollsspelare. 5 år senare så har det nu blivit fem barnböcker och alla berättelserr intervjudande och skrivna av just det, sportjulrnalisten Jennifer Wegerup. Fotbollsstjärne berättelser som inspirerat 10 000-tals tjejer och även killar 6-12 år att läsa och fortsätta spela fotbollrunt om i Sverige. Projektet Läskickar är nu ett resultat av en fortsatt satsning att hitta läsfrämjande metoder och göra idrotten jämställd med en mångfald av olika aktiviteter, böcker och medier.

Dessa koncept & metoder provas i samarbete med SISU idrottsutbildarna och 50 idrottsföreningar och fotbollslag i Östergötland under 2018, i samarbete med elitklubbar med förebilder och andra läsfrämjande aktörer som bibliotek och folkbildare. Kolla in mer om projektet och våra aktiviteter på www.laskickar.se
Kriminalförfattaren Emelie Schepp en förebild för unga tjejer att läsa och skriva!
Fler videor

Kommunikatör & samordnare Jan BM Karlsson 0723-81 69 09
Projektägare Marie Tomicic 070-862 28 08

Samarbetspartners
Östergötlands Fotbollsförbund Johan Thorén 070-833 61 71
Regionbiblioteket Östergötland Ingrid Loeld Rasch 070-358 56 85
SISU Idrottsutbildarna Distriktsidrottschef Kristin Lönnqvist 010-476 50 25

Läskickar! i Östergötland
Torggatan 6
58219 Linköping

Projektägare OLIKA förlag i samarbete med Östergötlands FFRegionbiblioteket och från SISU idrottsutbildarna i Östergötland. Projektet Läskickar delfinansieras av Statens Kulturråd, projektägaren och samarbetspartners tillsammans. Vi är oerhört tacksamma för fint samarbete!  Fotbollsförebilder och föreningar - Winning Ground Fotbollsfestivalen för tjejer 10-12 år i Linköping & Norrköping, Linköpings FC Fadder akademinBK TinnisHjulsbro IKLinköping Kenty DFF , Inkluderande fotboll Bollihop – BK Tinnis/KFUM Linköping Berga och Bäckskolan öppna fritidsverksamhet samt Norrköpings kommun fritidsgårdar i samarbete med IFK Norrköping DFF i Norrköping. 2018 planeras ca 50  idrottsföreningar, lag  och fritidsgårdar med 2 500 barn och ungdomar i Östergötland.

Följ Läskickar! i Östergötland

Abonnera på våra pressmeddelanden.