DramatenDramaten

Framgångsrik Bergmanfestival jubileumsåret 2018

Den fjärde internationella Bergmanfestivalen avslutades i söndags med den bejublade Bergmanhyllningen Dancing with Bergman av koreograferna Mats Ek, Alexander Ekman och Johan Inger. Efter 11 dagar med totalt 90 programpunkter kan Bergmanfestivalen 2018 betecknas som en succé både publikt och medialt. Över 17 000 besökte årets festival.

Ingmar Bergman. Foto: Bengt Wanselius

Under festivalen hade Dramaten sex egna premiärer samtidigt som teatern gästades av nio internationella teaterkompanier. Allt ifrån en feministisk romsk självförsvarsarmé – Roma Armee – till en tidsresa om den franska koloniseringen av Vietnam – Saigon – och kärlek och hat i Hotel Strindberg av hyllade Simon Stone visades för publiken. Därutöver erbjöd festivalen ett femtiotal programpunkter med konserter, samtal och filmvisningar. Publiktrycket under jubileumsåret ökade med en sammanlagd publik på över 17 000, vilket är nästan 7 000 fler än festivalen 2016. Årets festival var med andra ord den största hittills.

Festivalen är ett viktigt komplement till vår repertoar och en mötesplats för samtida scenkonst, säger teaterchef Eirik Stubø och sammanfattar årets festival:

– Jag är oerhört glad över att årets Bergmanfestival var en sådan framgång och att den befäster festivalen som en internationell teaterfestival. Det är viktigt att som nationalscen erbjuda publiken fler och andra perspektiv och att genom utbyten och samarbeten över gränserna bidra till en konstnärlig utveckling som kommer både publik och scenkonstnärer till godo. Vi ser redan nu fram emot nästa festival 2020.

Bergmanfestivalen i siffror
17 300 besökare
11 dagar
6 Dramatenpremiärer
9 gästspel från: Iran, Tyskland, Nederländerna, Norge, Österrike, Brasilien, Frankrike, Vietnam och Belgien
Föreställningar på 6 egna scener och 3 scener utanför Dramaten (Moderna museet, Subtopia/Hangaren, Parkteatern/Vitabergsparken)
Totalt 90 programpunkter (36 föreställningar, 25 samtal och introduktioner, 6 filmvisningar och 23 övriga programpunkter)

Sagt i pressen om Bergmanfestivalen 2018
Med Bergman bjuder Dramaten in Europa SvD
Bergmanfestivalen har varit fylld av en rad konstnärligt djärva uppsättningar SvD
Djärv festivalstart.  Nu drar avantgardet in på Dramaten Expressen
… årets Bergmanfestival en högkvalitativ manifestation av vad teaterkonsten är och kan vara i dag Aftonbladet
Festival med extra allt UNT

Med stöd från: Goethe Institut.
Tack till: Cevian Capital, Josefsson Foundation, Svante Bergströms Teaterstiftelse, Eva Bonnier, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Annika Levin och Jacob Wallenberg, Bonnier Holding, Birgitta och Sten Westerberg, Wonna I de Jong Schaefer, Laurent Leksell, Byggmästare Anders J Ahlström Holding, Åke Ljungberg, Gunilla och Peje Emilsson, Brita Ramberg, Jonas och Christina af Jochnick.

H.K.H. Kronprinsessan Victoria är festivalens officiella beskyddare under jubileumsåret 2018.

Ingmar Bergman. Foto: Bengt Wanselius

Dramatens repertoar våren 201914.11.2018 10:15Pressmeddelande

Våren 2019 bjuder Dramaten på Shakespeares Hamlet på Stora scenen i regi av Sofia Jupither, med Adam Lundgren i huvudrollen. Lars Norén är tillbaka på Dramaten med urpremiären av den första delen i trilogin om åldrande och avsked, Andante, och Cirkus Cirkör gör i samarbete med Dramaten och Malmö Stadsteater en föreställning av Gunilla Thorgrens Guds olydiga revben. Senare i vår görs en unik samproduktion mellan fem teatrar i Europa i föreställningen I am Europe i regi av Falk Richter. Stefan Larsson regisserar den moderna klassikern Linje lusta av Tennessee Williams och Sara Bergmark Elfgren har dramatiserat Selma Lagerlöfs Bortbytingen. HÅLLA ANDAN av Zinnie Harris regisseras av Lena Endre och både Helen Sjöholm och Vanna Rosenberg medverkar i en nyskriven pjäs, Hugh och Nancys många världar, skriven och regisserad av Lars Rudolfsson. På Elverket regisserar Runar Hodne Orfeus stiger ner. I samarbete med Nobel Center görs en ny Performance Lecture: Om lycka - med Micael Dahlen, profess