DramatenDramaten

Framgångsrik Bergmanfestival jubileumsåret 2018

Den fjärde internationella Bergmanfestivalen avslutades i söndags med den bejublade Bergmanhyllningen Dancing with Bergman av koreograferna Mats Ek, Alexander Ekman och Johan Inger. Efter 11 dagar med totalt 90 programpunkter kan Bergmanfestivalen 2018 betecknas som en succé både publikt och medialt. Över 17 000 besökte årets festival.

Ingmar Bergman. Foto: Bengt Wanselius

Under festivalen hade Dramaten sex egna premiärer samtidigt som teatern gästades av nio internationella teaterkompanier. Allt ifrån en feministisk romsk självförsvarsarmé – Roma Armee – till en tidsresa om den franska koloniseringen av Vietnam – Saigon – och kärlek och hat i Hotel Strindberg av hyllade Simon Stone visades för publiken. Därutöver erbjöd festivalen ett femtiotal programpunkter med konserter, samtal och filmvisningar. Publiktrycket under jubileumsåret ökade med en sammanlagd publik på över 17 000, vilket är nästan 7 000 fler än festivalen 2016. Årets festival var med andra ord den största hittills.

Festivalen är ett viktigt komplement till vår repertoar och en mötesplats för samtida scenkonst, säger teaterchef Eirik Stubø och sammanfattar årets festival:

– Jag är oerhört glad över att årets Bergmanfestival var en sådan framgång och att den befäster festivalen som en internationell teaterfestival. Det är viktigt att som nationalscen erbjuda publiken fler och andra perspektiv och att genom utbyten och samarbeten över gränserna bidra till en konstnärlig utveckling som kommer både publik och scenkonstnärer till godo. Vi ser redan nu fram emot nästa festival 2020.

Bergmanfestivalen i siffror
17 300 besökare
11 dagar
6 Dramatenpremiärer
9 gästspel från: Iran, Tyskland, Nederländerna, Norge, Österrike, Brasilien, Frankrike, Vietnam och Belgien
Föreställningar på 6 egna scener och 3 scener utanför Dramaten (Moderna museet, Subtopia/Hangaren, Parkteatern/Vitabergsparken)
Totalt 90 programpunkter (36 föreställningar, 25 samtal och introduktioner, 6 filmvisningar och 23 övriga programpunkter)

Sagt i pressen om Bergmanfestivalen 2018
Med Bergman bjuder Dramaten in Europa SvD
Bergmanfestivalen har varit fylld av en rad konstnärligt djärva uppsättningar SvD
Djärv festivalstart.  Nu drar avantgardet in på Dramaten Expressen
… årets Bergmanfestival en högkvalitativ manifestation av vad teaterkonsten är och kan vara i dag Aftonbladet
Festival med extra allt UNT

Med stöd från: Goethe Institut.
Tack till: Cevian Capital, Josefsson Foundation, Svante Bergströms Teaterstiftelse, Eva Bonnier, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Annika Levin och Jacob Wallenberg, Bonnier Holding, Birgitta och Sten Westerberg, Wonna I de Jong Schaefer, Laurent Leksell, Byggmästare Anders J Ahlström Holding, Åke Ljungberg, Gunilla och Peje Emilsson, Brita Ramberg, Jonas och Christina af Jochnick.

H.K.H. Kronprinsessan Victoria är festivalens officiella beskyddare under jubileumsåret 2018.

Ingmar Bergman. Foto: Bengt Wanselius

Dramaten& presenterar: Who’s afraid of Jenny Wilson?5.9.2018 08:58Pressmeddelande

Artisten Jenny Wilson, regissören Py Huss-Wallin och konstnären Hanna Kisch blir de första att tolka Dramaten&:s nya format Performance concert. Tillsammans har de tre konstnärerna skapat en föreställning som förenar livemusik, teater och performance. Med föreställningen vill de ta oss genom natten mot gryningen. Genom rädslor och sorg och vilda begär. Hela världen är i en skälvande rörelse, inget kommer någonsin vara så som det en gång var. För vem är rädd för vem nu? Urpremiär för Who´s afraid of Jenny Wilson den 8 november på Lilla scenen. Biljetterna släpps idag onsdag den 5 september klockan 12.00.