Framgångsrik spelinkubator etablerar sig i Göteborg

Gothia Innovation AB har under flera år utvecklat en framgångsrik inkubatorverksamhet för spelindustrin i Skövde – The Game Incubator på Gothia Science Park. Nu tar spelinkubatorn nästa steg, etablering i Göteborg, tack vare ett samarbete mellan Gothia Innovation och Lindholmen Science Park.

– Med Lindholmen Science Park som partner växlar The Game Incubator upp och ger både spelföretag och andra branschaktörer tillgång till ett brett nätverk som spänner över alla branscher i industrin, nya akademiska dimensioner och nya lokaler i ett kreativt sammanhang. Etableringen kommer också att bidra till att utveckla Göteborg som spelutvecklingsstad och Västra Götaland som spelregion, säger Per-Arne Lundberg, ansvarig för The Game Incubator i Skövde och Göteborg.

Svensk spelutveckling är en av Sveriges största kulturexport genom tiderna. Enligt Dataspelsbranschen omsatte svensk spelexport nästan nio miljarder kronor under 2014.

Genom The Game Incubator Göteborg får nya, lovande spelbolag en chans att växa i ett sammanhang som erbjuder tillgång till expertkunskap, affärscoacher och lokaler till förmånliga villkor.

– The Game Incubator har tidigare arbetat med bland annat Coffee Stain Studios, som ligger bakom världssuccén Goat Simulator, och som idag arbetar parallellt med att investera i lokala spelföretags produkter. Ett annat exempel är Pieces Interactive som bland annat har utvecklat Magicka 2 i samarbete med Paradox Interactive, men som även samarbetat med amerikanska, tyska och japanska förläggare och utvecklare, säger Per-Arne Lundberg.

För de redan 350 verksamma företagen på Lindholmen Science Park blir spelinkubatorn ett värdefullt tillskott. Här skapas en mötesplats för oväntade och okonventionella möten och samverkansmöjligheter mellan både stora och små aktörer.

Läs mer om vad The Game Incubator kan erbjuda ditt företag

För mer information om The Game Incubator
Kontakta Johan Hermerén, affärscoach Gothia Innovation AB, på 0722-10 36 29 ellerjohan.hermeren@gsp.se.

För mer information om Gothia Innovation AB
Kontakta Patric Eriksson, vd Gothia Innovation AB, på 0703-41 91 23 ellerpatric.eriksson@gsp.se.

För mer information om Lindholmen Science Park
Kontakta Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park, på 031-764 70 60 eller niklas.wahlberg@lindholmen.se

Fakta – Gothia Innovation AB
Gothia Innovation AB är företaget som framtidssäkrar tillväxt och förnyelse i Skövde och närregionen genom att driva och utveckla innovationsmiljön Gothia Science Park.

Foto: Sebastian Bularca