Framgångsrika ID.-familjen växer: nya ID.5 är Volkswagens första eldrivna SUV-coupé

Volkswagen presenterar nu sin första helt eldrivna SUV-coupé ID.5 tillsammans med fyrhjulsdrivna ID.5 GTX – toppmodellen i ID.-familjen.
Världspremiär för ID.5 och ID.5 GTX.
  • Volkswagens elbilsoffensiv fortsätter med lanseringen av en ny medlem i ID.- familjen som en del av varumärkesstrategin ACCELERATE
  • Nya ID.5* och sportiga ID.5 GTX* med sin fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer bjuder på en uttrycksfull design, lång räckvidd och den senaste mjukvarugenerationen
  • Omfattande digitalisering och uppdateringar via nätet (”OTA”) är nästa milstolpe på Volkswagens väg mot att bli en mjukvaruorienterad mobilitetsleverantör.
  • Hållbar e-mobilitet: Precis som ID.3 och ID.4 tillverkas nya ID.5 vid fabriken i Zwickau, vilket innebär att den är koldioxidneutral vid leveransen till kunden.

Wolfsburg, 3 november 2021: Volkswagens nya elbil ID.5 utökar den framgångsrika ID.-familjen och tar elektrifieringen in i ett nytt marknadssegment. Den eleganta, uttrycksfulla SUV-coupén är utrustad med den nya mjukvaruversionen ”ID. Software 3.0”, som bland annat innehåller förbättrad laddningsprestanda och förbättrad röststyrning. Med hjälp av molndata och den senaste generationen förarassistanssystem tar Volkswagen också nästa steg mot automatiserad körning.

– ID.5 är eldriven, sportig och elegant. Vår premium-SUV-coupé markerar ännu en milstolpe i vår ACCELERATE-strategi. Den erbjuder en lokalt utsläppsfri körglädje för en krävande kundgrupp. Vi bryter oss in i ett nytt marknadssegment med den här modellen, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

Elegant och dynamisk design, enastående aerodynamik, lång räckvidd och personlig anpassning – nya ID.5 och sportiga ID.5 GTX med dubbelmotoriserad fyrhjulsdrift är den nya toppmodellen i ID.-familjen. Som alla ID.-modeller är Volkswagens första e-SUV-coupé baserad på elbilsplattformen MEB.

– ID.5 är framtidens kaross: aerodynamisk, uttrycksfull, sportig och, tack vare MEB, med korta överhäng. Det är så vi har kunnat säkerställa en rymlig kupé trots den dynamiska taklinjen – det var helt enkelt inte möjligt tidigare, säger Jozef Kabaň, chef för Volkswagen Design.

Uppdateringar över nätet

Den nya mjukvarugenerationen 3.0 gör det möjligt att uppdatera systemet trådlöst via nätet (”Over-the-air”, OTA) och att aktivera ytterligare funktioner så att ID.5 kan hålla sig uppdaterad under lång tid.

Innovativa förarassistanssystem som Travel Assist med molndata ger en ännu mer avkopplande och förutseende körupplevelse. Nya Park Assist Plus (tillval) med minnesfunktion tar på begäran hand om personligt anpassade parkeringsprocesser.

I Sverige kommer två versioner att erbjudas. ID.5 Pro Performance som drivs av en elmotor på bakaxeln och fyrhjulsdrivna ID.5 GTX som drivs av en elmotor på vardera fram- och bakaxeln.

– Electronic Vehicle Dynamics Manager är en banbrytande utveckling från Volkswagen. Vi har kopplat samman den till andra viktiga styrsystem och den är också integrerad med fyrhjulsdriften. Det här ger en helt ny nivå av sportig körglädje, grepp och säkerhet, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för teknisk utveckling.

Lågt luftmotstånd

De båda versionerna av ID.5 drivs av ett stort batteri med lång räckvidd. En låg luftmotståndskoefficient på 0,26 (eller 0,27 i ID.5 GTX) ökar effektiviteten, vilket förstärks ytterligare av den integrerade spoilern i den aerodynamiskt formade bakluckan. De elektriska kylluftintagen fram öppnas endast när så behövs för att säkerställa optimalt luftflöde.

Den karakteristiska LED-tekniken med ljuslister fram (tillval) och bak visar tydligt att ID.5 ingår i ID.-familjen. Den tuffa stötfångaren, de lackerade dörrpanelerna och den nya taklinjen skiljer SUV-coupén från ID.4, som tidigare i år utsågs till World Car of the Year.

Det stora luftintaget och IQ.Light LED matrix-strålkastarna med sina intelligenta helljus och sina 3D LED-baklyktor (standard) ger ID.5 GTX en ännu mer dynamisk look.

Vehicle Dynamics Manager är ett nätverk för driv- och chassiregleringssystemen, medan ett adaptivt DCC-chassi (tillval) säkerställer optimal kördynamik. ID.5 och ID.5 GTX rullar fritt i körläge D och återvinner energi i läge B.

Rymlig kupé

Den uttrycksfulla coupé-designen och det lounge-liknande utrymmeskonceptet lyfter fram den innovativa kraften hos Volkswagen och ID.-familjen. Trots sina sportiga coupéformer är utrymmet i huvudhöjd bak endast 12 mm mindre än i ID.4.

Den långa hjulbasen på 2 766 mm gör det möjligt att få en kupémiljö som är jämförbar med SUV:ar i högre bilklasser. Bagageutrymmesvolymen är 549 liter (6 liter större än ID.4). ID.5 är 4 599 mm lång, medan ID.5 GTX är 4 582 mm lång.

Materialen och tillverkningen av bilen är av högsta kvalitet. Materialen i sätesklädseln varierar beroende på interiörversion. Topsport-stolen (tillval) kännetecknas av den perforerade GTX-logon längst upp på ryggstöden.

Den toppmoderna digitala förarplatsen bjuder på ett nytt manöverkoncept. Förardisplayen och den högupplösta pekskärmen bjuder på en fantastisk bild. En innovativ Head-Up-display med förstärkt verklighet (tillval) inom förarens synfält ger ytterligare information.

Ny mjukvarugeneration

Den nya mjukvaran ”ID. Software 3.0” erbjuder flera förbättringar, bland annat för den naturliga röststyrningen ("Hej ID."). Den är nu inlärningsaktiverad och möjliggör online-åtkomst till information från molnet. För stämningsfull kupébelysning kan kunden välja mellan upp till 30 olika färger. We Connect-tjänsterna förser föraren med trafikinformation online i realtid, kartuppdateringar online, information om laddningsstationer, webbradio och mycket mer.

Med Car2X-kommunikation tar Volkswagen säkerheten till en helt ny nivå. Data från kompatibla bilar i Volkswagen-flottan och signaler från infrastrukturen inom en radie på upp till 800 meter kan tolkas lokalt på bråkdelen av en sekund, vilket gör det möjligt för föraren att varna om farliga områden, olyckor och stillastående trafik. Ljuslisten ID.Light inne i kupén bidrar till att ge föraren visuella varningar.

Vägen till nollutsläpp

Med ID.5 och ID.5 GTX tar Volkswagen klivet in i ett nytt marknadssegment och tar på så sätt sin elbilsoffensiv till nya höjder inom ramen för sin ACCELERATE-strategi. År 2030 förväntas minst 70 procent av Volkswagens försäljning i Europa komma från enbart helt eldrivna bilar – vilket motsvarar mer än en miljon bilar. I Nordamerika och Kina är målet att elbilar ska stå för minst 50 procent av försäljningen.

För att uppnå dessa mål lanserar Volkswagen minst en elbil på marknaden varje år. Koldioxidutsläppen per bil kommer att minska med upp till 40 % redan år 2030. Med strategin ”Way To Zero” planerar företaget att bli klimatneutralt senast år 2050.

ID.5 och ID.5 GTX tillverkas vid Volkswagens fabrik i Zwickau och är koldioxidneutrala vid överlämnandet till kunden. När bilen laddas med 100 % förnybar energi är den redan praktiskt taget klimatneutral.

Med laddningstjänsten We Charge erbjuder Volkswagen det snabbast växande systemet för bekväm, uppkopplad och hållbar laddning. Nätverket har cirka 250 000 laddningspunkter runt om i Europa. Med hjälp av den medföljande Mode 3-kabeln kan ID.5 också laddas med upp till 11 kW växelström, även när man är på väg. Laddningsprestandan kan som standard uppgå till 135 kW vid en snabbladdningsstation.

Lansering i slutet av första kvartalet 2022

ID.5 och ID.5 GTX lanseras på den svenska marknaden preliminärt i slutet av första kvartalet 2022. Priserna är ännu inte fastställda. Säljstarten beräknas ske kring årsskiftet.

*) ID.5 / ID.5 GTX finns ännu inte till försäljning

Världspremiär för ID.5 och ID.5 GTX.
ID.5 och ID.5 GTX
ID.5 och ID.5 GTX

År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent.

Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna ID.3, ID.4, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.