Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat
- Leveransrekord: bästa första halvåret i Audis historia med 981,681 kundleveranser
- Försäljningsintäkter €29.2 Mrd, rörelseresultat €3.1 Mrd, försäljningsmarginal 10,7 procent, vinst före skatt €3.9 Mrd
- Starkt nettokassaflöde: €5.5 Mrd
- CFO Rittersberger: “Vi summerar ett framgångsrikt första halvår. Inte desto mindre kommer situationen vara fortsatt utmanande.“
“Den positiva trenden från årets början fortsatte in i juni: vi summerar ett framgångsrikt första halvår. Vår finansiella prestation visar att vi tack vare omfattande motåtgärder har hanterat utmaningarna i den globala halvledarbristen väl och kunnat dra fördel av möjligheterna i den positiva marknadsutvecklingen,” säger Jürgen Rittersberger, CFO inom AUDI AG. “De höga leveranstalen, som till och med överträffar nivåerna innan krisen, och den goda lönsamheten är en tydlig bekräftelse på kapaciteten i vårt företag och attraktiviteten i vår produktportfölj.
Globalt leveransrekord
Kundernas fortsatt stora intresse för Audis modeller ledde till leveransrekord under det första halvåret. Under perioden januari till juni levererade företaget 981,681 Audi-bilar till kunder över hela världen – en ökning med 38,8 procent jämfört med föregående år (2020: 707,225). Med 518,853 leveranser under april till juni (2020: 354,232) var perioden det starkaste kvartalet i företagets historia. På den kinesiska marknaden uppnåddes det bästa resultatet hittills med 418,749 levererade bilar under det första halvåret (+38.4 procent). Även i USA gjorde Audi sitt bästa halvår med 121,835 bilar (+59.9 procent). I Europa fanns ett motsvarande momentum med en ökning på 32,7 procent (351,588 bilar). Framförallt ökade premiummärket försäljningen av elbilar och plug-in hybrider till ca 80,000 levererade bilar, vilket var mer än dubbelt så många som motsvarande period året innan (2020: ca 36,000). Dessutom visade försäljningen av suvar och de större modellerna höga tillväxttal.
“Ökad kundefterfrågan och den framgångsrika försäljningsprestationen globalt var starka drivkrafter under det första halvåret. Vi fortsätter vår framgångsrika utveckling för att bli en ledande leverantör av hållbar premiummobilitet,”säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i AUDI AG:s ledning.
Elektrifieringsoffensiv
Elektrifieringen fortgår hos de fyra ringarna: Audi fasar stegvis ut tillverkningen av förbränningsmotorer fram till 2033, och målet är att bli koldioxidneutrala senast 2050. Den breda elektrifieringsoffensiven kommer parallellt fortsätta rullas ut. Med nya e-tron GT quattro, RS e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron, har elbilsprogrammet utökats med ytterligare fyra modeller i år. Det betyder att Audi redan i år lanserar fler elbilar på marknaden än bilar med förbränningsmotorer. 2025 räknar företaget med att ha över 20 helt eldrivna modeller i programmet.
Försäljningsintäkterna högre än innan krisen
Under de första sex månaderna ökade Audi-koncernen försäljningsintäkterna med 42,7 procent till 29,212 miljoner euro (2020: 20,476). Jämfört med föregående år, som präglade av globala nedstängningar, ökade omsättningen under det första halvåret i alla bilsegment, tack vare en gynnsam produkt- och regionmix med upprätthållande av prisnivåer. Den höga efterfrågan på suvar hade en positiv effekt på resultatet där Q-modellerna tagits emot väl på många marknader, framförallt i USA och Kina. Resultatet för Lamborghini på 961 miljoner euro (2020: 766) var också högre än året innan.
Försäljningsmarginal inom den strategiska målkorridoren
Under det första halvåret uppnådde Audi-koncernen ett rörelseresultat på 3,113 miljoner euro (2020: -750). Försäljningsmarginalen under den första hälften ökade till 10,7 procent (2020: -3.7) och ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Utöver det starka resultatet i kärnaffären och fortsatt kostnadsdisciplin, förstärktes den höga nivån på försäljningsintäkterna av positiva värderingseffekter framförallt vid råmaterialsäkring som uppgick till 0,9 miljoner euro jämfört med föregående år.
För första halvåret 2021 rapporterar Audi-koncernen ett resultat före skatt på 3,875 miljoner euro (2020: 86). Det ingående finansiella resultatet på 762 miljoner euro (2020: 836 Mio) reflekterar framförallt den starka affären i Kina. Nettokassaflödet uppgick till 5,512 miljoner euro (2020: 1,953) och visar att Audi-koncernen är finansiellt robust och välpositionerat för framtiden. Utöver hög lönsamhet och fortsatt kostnadsdisciplin, profiterade de fyra ringarna även från säsongsmässiga faktorer och effekter från det volymstarka sista kvartalet 2020.
Fortsatt försiktig optimism för helåret
För helåret 2021 förväntar sig företaget ökad efterfrågan på den globala bilmarknaden. Samtidigt finns det signaler om att månaderna framöver kommer att påverkas av den kritiska leveranssituationen för halvledare. Audi fortsätter arbeta intensivt med motåtgärder, men förväntar sig mot bakgrund av läget, inte kunna kompensera för produktionsbortfallet fullt ut under året. Audi-koncernen förväntar sig inte heller några ytterligare substantiella positiva värderingseffekter från råmaterialsäkring under andra halvåret.
De fyra ringarna har inte desto mindre en försiktigt optimistisk syn på de återstående månaderna på året. Audi-koncernen förväntar sig att leveranserna från Audi-märket och att försäljningsintäkterna blir betydligt högre än föregående år. Försäljningsmarginalen förväntas inom det planerade spannet på mellan 7 och 9 procent. Baserat på den positiva trenden från det första halvåret och med hänsyn till de högre säsongsmässiga utgifterna under det andra halvåret, justerar Audi-koncernen sin prognos för nettokassaflödet till mellan 4,5 och 5,5 miljarder euro.
1:a halvåret 2021 |
1:a halvåret 2020 |
|
Leveranser Audi |
981 681 |
707 225 |
Försäljningsintäkter Audi-koncern, miljoner euro |
29,211 |
20,476 |
Rörelseresultat Audi-koncern, miljoner euro |
3,113 |
-750 |
Försäljningsmarginal Audi-koncern, procent |
10,7 |
-3,7 |
Nettokassaflöde Audi-koncern, miljoner euro |
5,512 |
1,953 |
Leveranser Audi |
1:a halvåret 2021 |
1:a halvåret 2020 |
Totalt |
981 681 |
707 225 |
Europa |
351 588 |
265 020 |
- Tyskland |
104 031 |
98 381 |
- UK |
67 866 |
40 399 |
- Frankrike |
27 961 |
18 539 |
- Italien |
35 279 |
21 541 |
- Spanien |
20 285 |
16 726 |
- Sverige |
9 891 | 8 806 |
USA |
121 835 |
76 210 |
Mexico |
5 699 |
3 703 |
Brasilien |
2 961 |
2 585 |
Kina inkl Hong Kong |
418 749 |
302 512 |
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande
Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.
Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande
Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.
Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.
Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande
Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.
Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande
En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum