Framgångsrikt första halvår för Volkswagen i Sverige

Volkswagen ökar sin marknadsandel och befäster sin ställning som det populäraste bilmärket hos privatköpare.

Volkswagen Tiguan är Sveriges sjätte mest populära bilmodell.

Den svenska personbilsmarknaden går starkt. Nyregistreringarna ökade med hela 72,9 procent i juni till 66 244 bilar. Det är rekord inte bara för en junimånad utan dessutom den bästa månaden i historien.

Även för Volkswagen blev juni en rekordmånad och för första gången någonsin levererades över 10 000 Volkswagen personbilar under en månad.

− Detta är naturligtvis effekten av det nya skattesystemet Bonus-Malus som trädde i kraft den 1 juli. Många kunder önskade att hämta ut sin nya bil innan dess, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

När det första halvåret summeras kan det konstateras att Volkswagen ökade sin marknadsandel i Sverige med 0,7 procentenheter till 15,2 procent. Under januari-juni registrerades 34 247 Volkswagen personbilar vilket är en ökning med 22,2 procent jämfört med första halvåret 2017. Totalmarknaden ökade samtidigt med 16,5 procent till 225 543 bilar. Golf hamnade på fjärde plats med 9 910 nyregistrerade bilar, Passat femma med 9 357 bilar och Tiguan sexa med 7 086 bilar. Detta enligt statistik från BIL Sweden.

Volkswagen befäste också sin ställning som det mest populära bilmärket bland svenska privatköpare. 10 703 nya Volkswagen personbilar levererades till privatpersoner under det första halvåret, vilket är 1 770 fler bilar än tvåan. Dessutom behåller laddhybriden Passat GTE sin förstaplats bland supermiljöbilarna. Hittills i år har 2 102 Passat GTE registrerats.

− Efterfrågan från privatpersoner, företag och myndigheter är fortsatt väldigt stark, så det ser lovande ut även för resten av året, säger Sten Forsberg som just nu befinner sig i Almedalen i Visby där Volkswagen i veckan arrangerar flera seminarier på temat framtidens mobilitet.

− Vi vill belysa vilka utmaningar och möjligheter som elektrifieringen och digitaliseringen innebär. Vi går en mycket spännande framtid till mötes och inom bara något år inleder vi på Volkswagen vår stora elbilsoffensiv med lanseringen av I.D.-familjen.

Volkswagen Tiguan är Sveriges sjätte mest populära bilmodell.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.