Främsta anledningen till en lyckad semester enligt svenskarna

Att få umgås med familjen, att alla i resesällskapet är friska och ett bra boende. Det är de tre viktigaste sakerna för att semestern ska bli lyckad enligt svenskarna. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1395 personer ska svara på vad som är det viktigaste för att få en bra semester hamnar alternativet ”Att få umgås med familjen” högst upp på listan.

- Under semestern kan vi ro om våra nära och kära ordentligt och spendera tid tillsammans på ett helt annat sätt än till vardags, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Friska och glada

Att alla i resesällskapet är friska (17 procent) och att familjen är på bra humör (11 procent) är också något som många svenskar tycker är viktigt för att semestern ska bli lyckad.

- Humöret och hälsan har stor påverkan på hur semesterupplevelsen blir. Att någon i resesällskapet blir sjuk kan ju förstöra hela semestern, säger Torbjörn Fredman.

Bra boende och lugn och ro

12 procent tycker att ett bra boende är den främsta anledningen till en lyckad semester. Även att få lugn och ro är något som många svenskar tycker är viktigt (10 procent).

- Vi som förmedlare av semesterbostäder vet att för vissa kan boendet till och med vara viktigare än själva resmålet, säger Torbjörn Fredman.

Topp 10 – Främsta anledningen till en lyckad semester

1. Att få umgås med familjen 19%
  2. Att alla i resesällskapet är friska 17%
  3. Bra boende 12%
  4. Att familjen är på bra humör 11%
  5. Lugn och ro 10%
  6. Att det finns många aktiviter 3%
  7. Bra service 3%
  8. Stor budget 2%
  9. Glada barn 2%
  10. Inget av ovanstående 1%

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro