Främsta anledningen till en lyckad semester enligt svenskarna

Att få umgås med familjen, att alla i resesällskapet är friska och ett bra boende. Det är de tre viktigaste sakerna för att semestern ska bli lyckad enligt svenskarna. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1395 personer ska svara på vad som är det viktigaste för att få en bra semester hamnar alternativet ”Att få umgås med familjen” högst upp på listan.

- Under semestern kan vi ro om våra nära och kära ordentligt och spendera tid tillsammans på ett helt annat sätt än till vardags, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Friska och glada

Att alla i resesällskapet är friska (17 procent) och att familjen är på bra humör (11 procent) är också något som många svenskar tycker är viktigt för att semestern ska bli lyckad.

- Humöret och hälsan har stor påverkan på hur semesterupplevelsen blir. Att någon i resesällskapet blir sjuk kan ju förstöra hela semestern, säger Torbjörn Fredman.

Bra boende och lugn och ro

12 procent tycker att ett bra boende är den främsta anledningen till en lyckad semester. Även att få lugn och ro är något som många svenskar tycker är viktigt (10 procent).

- Vi som förmedlare av semesterbostäder vet att för vissa kan boendet till och med vara viktigare än själva resmålet, säger Torbjörn Fredman.

Topp 10 – Främsta anledningen till en lyckad semester

1. Att få umgås med familjen 19%