Framtida ledare inom hållbarhet samlas i Stockholms skärgård
Deltagarna i ledarskapsprogrammet LEAP kommer att ta sig an några av världens största sociala och ekologiska utmaningar för att tillsammans utforska globalt hållbara lösningar.
LEAP – a leadership programme on human and planetary opportunities – görs i samarbete mellan Svenska institutet och Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och utgår från centrets forskning på hållbarhet och resiliens. Resiliens handlar om ett systems, till exempel ett ekosystems eller en stads, förmåga att klara av förändringar genom att anpassa sig till nya förutsättningar och fortsätta att utvecklas.
Programmet i Stockholms skärgård är del ett av tre. Deltagarna kommer också att mötas i ytterligare två veckor senare under hösten.
Deltagarna kommer från Ukraina, Sverige, Polen, Moldavien, Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Armenien och Azerbajdzjan. Gemensamt är att de alla är tekniskt kunniga, dokumenterat drivna ledare och tongivande inom sina respektive områden. Som med alla SI:s ledarskapsprogram är ett av målen att bygga aktiva nätverk och långsiktiga relationer mellan Sverige och de deltagande länderna.
Deltagande föreläsare
- Per Olsson, temaledare för Stockholms Resilience Centres forskning om transformationer och resiliens.
- Toni Petersson, vd för Oatly.
- Yomi Abiola, journalist och social entreprenör.
- Stuart Pledger, vd för Sustainable Leadership Laboratory som arbetar med hållbarhetsstrategier och ledarskap.
- Fredrik Wikholm, Dedicated Institute, entreprenör och grundare av klädmärket Uniforms for the Dedicated
- Fabian Pfortmüller, entreprenör med fokus på samskapande.
- Ouafa Rian, processledare och föreläsare.
Kontakter
Boris Vasicpressansvarig, svensk media
Tel:08-453 79 37, 070-398 29 08boris.vasic@si.seLänkar
Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum