Framtiden för cobotar: samarbete driver innovation

Tekniken för samarbetsrobotar (cobotar) har utvecklats snabbt och antalet tillämpningar och användningsområden är stort. Från mer industriella tillämpningar som maskinskötsel, svetsning och palletering, till att underlätta arbetet inom hälso- och sjukvården och jordbrukssektorn, är det tydligt att cobotar är extremt mångsidiga. Alla teknikföretag lider dock av samma problem - de kan inte ha expertkunskap inom alla områden. Detta förklarar varför de flesta tillämpningar på din smarta telefon är gjorda av andra företag. Ett liknande fenomen återfinns i robotikens värld. För att skapa ett robotsystem krävs hårdvaru- och mjukvaruutveckling, programutveckling, sensorer och gränssnitt för att nämna några element. Det är avancerad teknik som kan öppna upp många möjligheter, när robotföretag samarbeta banar de väg för tillväxt och innovation.

Ett ekosystem som bygger på samarbete

Universal Robots anser att ett öppet system är det bästa sättet att få sofistikerad teknik i kundernas händer. Medan vissa tillverkare väljer att tillverka sina egna ändmekanismer har Universal Robots valt en ekosystemmodell, som bygger på samarbete mellan företag, för att säkerställa det största urvalet och högsta möjliga kvalitet på cobot-ändmekanismer och tilläggsmoduler.

UR+-plattformen omfattar nu mer än 300 UR+-partners, varav fyra av dessa är svenska. Plattformen erbjuder mer än 400 certifierade UR+-komponenter, kit, programvara, säkerhetstillbehör och lösningar som integreras sömlöst med UR-cobotarna. Detta har kommit som ett resultat av ekosystemets öppna plattform. Rob Goldiez, medgrundare av UR-partnern Hirebotics, säger:

-Det faktum att plattformen är öppen och lättillgänglig gör att vi kan samarbeta på sätt som helt enkelt inte skulle vara möjliga med en robot tillverkad av ett annat företag.

Samarbete i denna skala har lett till både innovation och valmöjligheter. På grund av storleken och mångfalden i UR+-portföljen av certifierade produkter är det mer sannolikt att kunderna hittar precis rätt verktyg för sin tillämpning än hos andra leverantörer.

Innovativa lösningar: en ström av nya tillämpningar

Eftersom fler företag än någonsin tidigare vänder sig till samverkande automatisering (under 2021 ökade robotinstallationerna i Sverige med 36% till 1803 enheter) ökar antalet kompletta nyckelfärdiga lösningar. Dessa skapas ofta av tillverkare av originalutrustning (OEM) som har sett en fördel i att integrera UR-plattformen i sina egna produkter. OEM-lösningar innehåller en UR-cobot, hårdvara, programvara, installation, support och utbildning.

Fördelen med att vara en UR+ partner

-Att vara en UR+ partner är så mycket mer än att bara vara en partner på pappret, man får också möjligheten att interagera, dela erfarenheter och prata framtidens automationslösningar i ett teknikintresserat och rikstäckande nätverk säger Andreas Axstrin på det svenska bolaget Ewellix.

Andreas Axstrin träffade Ola Mellström, som är försäljningschef för Universal Robots svenska marknad under 2022 års ScanAutomatik mässa i Göteborg. Inte långt därefter fick Ewellix möjligheten att presentera sina produkter och lösningar för flertalet partners.

-Vi hoppas att under 2023 få interagera ännu mer, både i digitala och fysiska forum säger Andreas Axstrin.

Ola Mellström ser också bara fördelar med att arbeta med ekosystemet UR+:

-Det som jag tycker är den absolut största fördelen att arbeta med vårt ekosystem UR+ är att vi på detta sätt gör automation enkelt och tillgängligt för alla slutkunder. Eftersom dessa produkter är certifierade av oss har vi satt vår kvalitetsstämpel på dem och vet att det är plug and play med vår robot.