Framtiden närmar sig - därför ökar SFVF lobbingarbetet i Bryssel

Idag pågår ett hårt och kostsamt arbete, som sträcker sig fram till 2023, för konkurrens på lika villkor, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förning (SFVF). Rättigheten till information, bildelar och möjligheten att kommunicera med bilen är en grundförutsättning. Likaledes är det en grundförutsättning att en verkstad kan koppla upp sig med bilen.

SFVF jobbar för konkurrens på lika villkor

Alla som driver en verkstad, oavsett om de är allbil eller märkesverkstad, kommer mer eller mindre att påverkas av det nya Gruppundantaget. Skälet till det är att ena dagen kan en verkstad vara allbil och nästa dag både allbil och märkesverkstad eller omvänt. Säljer man bilar säljer man ofta olika märken och då ökar också behovet av att serva och reparera flera olika märken. Därför kommer alla att påverkas. När det nya Gruppundantaget är antaget kommer det inte gå att förändra något, utan det kommer ligga fast i många år.

- Med tanke på den omställning bilbranschen genomgår måste vi säkerställa att fordonets OBD-information och information om reparation och underhåll av fordon är tillgänglig, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF.

Efterlevnad av tillverkarens skyldighet, att tillhandahålla standardiserad åtkomst till OBD-information och fordonsreparations- och underhållsinformation på sina webbplatser i ett standardiserat format, är ett måste för konkurrensen. Tillgång till OBD-information (On-board-diagnostics) och fordonsreparations- och underhållsinformation måste ges på ett lättillgängligt och snabbt sätt. OBD-porten med fullständiga fordonsdata i realtid måste vara tillgänglig via OBD-porten. Det är en förutsättning för att övervaka felkoder och diagnostiska funktioner.

- Verkstäder kan slås ut från reparationsmarknaden om inte det nya Gruppundantaget blir bra, därför satsar vi mer pengar för att ta in experthjälp i Cecra *, avslutar Bo Ericsson.

* https://www.cecra.eu/

SFVF jobbar för konkurrens på lika villkor