Framtidens elbil Trinity ska produceras i Wolfsburg – Volkswagen ger grönt ljus för ny elbilsfabrik

Volkswagen har nått ännu en milstolpe i sin omställningsresa. En ny produktionsanläggning för den framtida eldrivna modellen Trinity ska byggas nära huvudanläggningen i Wolfsburg, med en investering på totalt cirka 2 miljarder euro. Byggstarten av anläggningen är planerad till våren 2023 och Trinity ska produceras från 2026.
Trinity blir koldioxidneutral och sätter nya standarder för autonom körning, elektrifiering och digitalisering av mobilitet.
  • Klartecken för ny produktionsanläggning i Wolfsburg-Warmenau i närheten av huvudanläggningen
  • Cirka 2 miljarder euro ska investeras i produktion av den banbrytande elbilen Trinity
  • Trinity, som ska produceras från år 2026, blir koldioxidneutral och sätter nya standarder för autonom körning, elektrifiering och digitalisering av mobilitet
  • Byggstarten av anläggningen är planerad till våren 2023
  • Ralf Brandstätter, VD för Volkswagen: ”Med detta beslut stärker och upprätthåller vi huvudanläggningens konkurrenskraft och ger personalen ett robust, långsiktigt perspektiv.”

Beslutet om den nya anläggningen togs den 4 mars av Volkswagen-koncernens styrelse. Den nya Trinity-fabriken är en viktig komponent i det största moderniseringsprogrammet i Volkswagens historia. Byggarbetet i stadsdelen Warmenau i Wolfsburg påbörjas redan våren 2023 och tar hänsyn till bygg- och miljölagstiftningen. På så sätt kommer den nya anläggningen att uppfylla höga miljöstandarder. För detta ändamål kommer Volkswagen att ha ett intensivt utbyte med relevanta myndigheter och med berörda parter.

Den koldioxidneutrala Trinity-modellen ska byggas med de mest innovativa tillverkningsmetoderna och planeras rulla av monteringslinjen från år 2026. Den nya anläggningen kommer med sina optimerade processer att bli en mall för den gradvisa omställningen av produktionen vid Wolfsburgs huvudfabrik, tillsammans med all annan Volkswagen-tillverkning runt om i världen.

– Beslutet från styrelsen är en viktig milstolpe för omställningen av vårt varumärke och framtiden för Wolfsburg. På så sätt stärker och upprätthåller vi konkurrenskraften i huvudfabriken och ger medarbetarna ett robust, långsiktigt perspektiv. Med Trinity och den nya fabriken sätter vi nya standarder inom fordonsindustrin och Wolfsburg blir det globala riktmärket för toppmodern och effektiv biltillverkning, säger Ralf Brandstätter, VD för Volkswagen.

Stephan Weil, ministerpresident i delstaten Niedersachsen, kommenterar:
– Volkswagens beslut att bygga en toppmodern produktionsanläggning för digitaliserade elbilar i Wolfsburg-Warmenau är ett tydligt åtagande gentemot Niedersachsen som ett centrum för branschen. Trinity har nu lagts till listan över enormt framgångsrika bilar från Volkswagen, från Beetle till Golf – ett hattrick för Niedersachsen! Produktionskapaciteten i hela Niedersachsen ska steg för steg bli koldioxidneutral. Miljöskydd är högsta prioritet.

Daniela Cavallo, ordförande i företagsrådet, säger:
– Beslutet är ett historiskt ögonblick för Wolfsburg. Själva rötterna i vårt företag är fortfarande koncernens huvudanläggning och den blir ännu viktigare.

Dessutom belyste Cavallo sambandet mellan beslutet om Trinity och det nya Campus Sandkamp som också planeras för huvudanläggningen. Detta Campus kommer till exempel att utveckla koncernens framtida mycket skalbara SSP-plattform, som för första gången kan användas i volymsegmentet för Trinity-projektet. Cavallo fortsätter:
– Trinity-fabriken blir en mall för den befintliga huvudfabriken och för Volkswagen i allmänhet. Vi har också kommit överens om att vi ska utöka aktiviteterna för batteri, laddning och digitalisering här i Wolfsburg, med fokus på Trinity. Allt detta tryggar sysselsättningen och skapar samstämmighet i utformningen av omställningen i Wolfsburg.

Bernd Althusmann, ekonomiminister i Niedersachsen, tillägger:
– Volkswagen-koncernens beslut om Trinity-anläggningen är ytterligare en positiv signal för bilindustrins framtid i Niedersachsen. Den toppmoderna produktionsanläggningen kommer att kombinera alla områden inom e-mobilitet: Från den nya elektriska plattformen till mjukvaruapplikationer och banbrytande assistanssystem.

Innovativa produktionsmetoder för en revolutionerande bil

Trinity-projektet är den nya ledstjärnan för Volkswagens helelektriska vagnpark och märkets ACCELERATE-strategi: En mycket kortare laddningstid, en räckvidd på över 700 kilometer, koldioxidneutral produktion, utrustad med koncernens toppmoderna mjukvara och tekniskt redo för autonom körning på nivå 4. Grunden är koncernens nya SSP-plattform. Under sin livstid beräknas över 40 miljoner bilar tillverkas på denna plattform som debuterar i volymsegmentet med Trinity.

Volkswagen har för avsikt att nå en produktionstid på 10 timmar per bil när Trinity-produktionen börjar år 2026. Det ska nås genom färre versioner, färre komponenter, mer automatisering, effektivare produktionslinjer och nya logistikkoncept.

Campus Sandkamp skapar ramen för ett optimalt, tidseffektivt samarbete mellan alla delar av Volkswagen genom moderna arbetssätt. Volkswagen investerar 800 miljoner euro i Europas mest avancerade forsknings- och utvecklingscenter för att driva mobilitetens framtid under de kommande åren. Det finns planer på att integrera modern elbilsproduktion baserad på SSP-plattformen och Trinity-anläggningen vid den befintliga huvudanläggningen senast år 2030.

Christian Vollmer, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för produktion, kommenterar:
– Vi fokuserar på innovativa och hållbara tillverkningskoncept. Att bygga en ny fabrik i Warmenau ger oss också möjlighet att göra den befintliga fabriken lämplig för framtiden, steg för steg och uppifrån och ner. Trinity står för en helt ny typ av tänkande, produktion och samarbete. Det krävs mod för att forma framtiden. Det är så Wolfsburg kommer att bli måttstocken för innovativa produktionskoncept – för Volkswagen och hela branschen.

Avgörande faktorer för val av placering: Effektivitet och minimal påverkan på pågående produktion

Beslutet att bygga den nya fabriken på ett område vid en befintlig anläggning föregicks av en uttömmande analys av flera alternativ, inklusive en intensiv granskning av genomförbarheten för att lokalisera Trinity-produktionen i Wolfsburg-anläggningen. Förutom högre effektivitet på medellång sikt är det särskilt viktigt att den nya fabriken i Warmenau inte stör den pågående serieproduktionen eller upprampningen av viktiga modeller som Tiguan och Tayron eller uppdateringen av Golf som planeras för de kommande åren.

Huvudanläggningens omställning till tillverkning av elbilar börjar dock mycket tidigare: Volkswagen kommer från år 2023 att börja tillverka ID.3 i Wolfsburg för att möta den höga efterfrågan på företagets eldrivna modeller.

Med Trinity accelererar företaget framtidens stora frågor: självkörande bilar tillgängliga 2030

Med sin ACCELERATE-strategi förbereder sig Volkswagen systematiskt för de genomgripande förändringarna inom bilindustrin i god tid. Precis som Volkswagen visade vägen med sin globala elbilsoffensiv, accelererar företaget nu upp de andra stora frågorna för framtiden. Integrationen av mjukvara i bilen och den digitala kundupplevelsen kommer att bli avgörande kärnkompetenser. Genom att implementera databaserade affärsmodeller strävar Volkswagen efter att attrahera nya kundgrupper och utnyttja ytterligare inkomstkällor.

Volkswagen kommer också att göra självkörande bilar tillgängliga för många fram till år 2030. Trinityprojektet är en viktig grundpelare i sammanhanget och representerar nästa generation elbilar från Volkswagen. Den framtida SSP-plattformen möjliggör autonom körning på nivå 4 och kommer att sätta nya standarder för elektrifiering och digitalisering av mobilitet.

Från vänster: Ralf Brandstätter (VD Volkswagen), Christian Vollmer (medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för produktion), Herbert Diess (VD, Volkswagen-koncernen), Daniela Cavallo (ordförande företagsrådet),  Stephan Weil (ministerpresident Niedersachsen) och Gunnar Kilian (HR-chef).
Från vänster: Ralf Brandstätter (VD Volkswagen), Christian Vollmer (medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för produktion), Herbert Diess (VD, Volkswagen-koncernen), Daniela Cavallo (ordförande företagsrådet), Stephan Weil (ministerpresident Niedersachsen) och Gunnar Kilian (HR-chef).

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.