Framtidens energimarknad ritas om från grunden

Energimarknaden står inför ett paradigmskifte där alla blir både producenter och konsumenter. Men fortfarande finns ett antal svåra frågor att lösa: Hur lagrar vi förnybar energi? Hur skapar vi fler hållbara transporter? Och hur skapar vi ett cirkulärt samhälle där fler restprodukter och mer avfall tas till vara för att bli till energi? Det är helt enkelt dags att tänka nytt.

För att bidra till debatten arrangerar E.ON flera spännande seminarier under Almedalsveckan.

Måndag och tisdag hittar du oss på S:t Hansgatan 21, framför Gotlands Konstmuseum.

Måndag den 4 juli

Har vi rätt politik för omställning i transportsektorn? Kl. 12.00 – 12.50 (lunch serveras från kl 11.30)

Kan Sverige ställa om transportsektorn från fossila drivmedel? Är snåldiesel, el eller biogas lösningen? Behöver vi olika lösningar för privatbilismen, kollektivtrafiken och de tunga transporterna?

Karin Svensson Smith (MP), ordförande Trafikutskottet
Mattias Goldmann, VD Fores och 2030 sekretariatet

Vägen in på den svenska arbetsmarknaden – hur tar vi bättre tillvara på kompetens Kl. 14.00 -14.45 (arrangeras i samverkan med Äntligen jobb/Swedbank/ABB)

Hur kan vi bli bättre på att ta tillvara kompetens och ge utlandsfödda möjlighet att komma in på den svenska arbetsmarknaden? Är ”Äntligen jobb” vägen att gå för att ge fler en chans till jobb och förbättra företagens kompetensförsörjning?

Mikael Sjöberg, GD Arbetsförmedlingen
Irene Wennemo (S), Statssekreterare, Arbetsmarknadsdepartementet

Ett hållbart, konkurrenskraftigt och tryggt energi-Sverige – löser vi det? Kl. 15.15 - 16.15

Idag står energiförsörjningen inför nya utmaningar. Tack vare en snabb teknologiutveckling har vi fått en ökad andel förnybar elproduktion. Hur vi skapar ett elsystem som klarar både de varmaste och kallaste dagarna utan att hamna i obalans. Hur ser marknads- och kunskapsläget för Sveriges framtida energiförsörjning ut och vad behöver vi göra för att behålla ett elsystem av världsklass?

Medverkar gör bland annat:
Ibrahim Baylan, Samordnings- och energiminister (S)
Maria Sunér Fleming, energiansvarig Svenskt Näringsliv

Tisdag den 5 juli

Hållbarhet – ett konkurrensmedel för kommunernas attraktionskraft Kl. 8.30 – 9.30 (Frukost serveras från kl. 08.00).

Kan vi skapa rum för fler människor och mer verksamheter i en växande storstadsregion – Storstockholm? Hur kan aktörer inom samhällsbyggande och infrastruktur samverka för att bidra till ökat byggande samtidigt som transportlösningar och energiinfrastruktur anpassas för en växande befolkning?

Maria Rankka, VD Stockholms handelskammare
Peter Wågström, VD NCC

Är framtiden on – eller off grid?
Kl. 10.30 – 11.30

Framtidens energisystem kan utvecklas mot mer småskaliga och lokala lösningar. Dagens konsumenter blir morgondagens producenter. Hur kan de stora energiaktörerna, utifrån dagens befintliga regelverk, medverka med nytänkande och moderna lösningar på en föränderlig energimarknad? E.ON utvecklar nu Sveriges första, frikopplade lokala energisystem. Hur kommer det att bidra till den förändring som energimarknaden står inför?

Johan Söderberg, VD ABB Sverige
Darja Isaksson, Grundare och inspiratör för Hello Ziggy

Framtidens smarta städer behöver smarta politiker Kl. 13.00 – 14.00

Vi upplever en snabb förändring av samhället som bland annat drivs av digitalisering och urbanisering. Hur ser framtidens smarta städer ut? Vilka smarta framtidsbeslut kommer att krävas av kommunerna för att lösa utmaningarna?

Bengt Wånggren VD Swedish Green Building Council
Lars Stjernkvist, KSO Norrköping

Jämlik Sponsring – eller jämt sig lik (arrangör FC Rosengård) Kl. 15:00-16:00

FC Rosengård har 600 spelare i 30-talet lag. De flesta finns i stadsdelen Rosengård, men mest känt är damernas A-lag som just nu rankas som femma i Europa. På herrsidan är det Manchester United som har samma ranking. Men Manchester United och FC Rosengård är klubbar med mycket olika ekonomier. Det finns många skäl till det. Vd är egentligen rimligt när det gäller nivåer mellan manlig och kvinnligt i samma sport. Kanske kan vi rent av lära något för hela arbetsmarknaden.

Håkan Wifvesson, ordförande FC Rosengård
Karin Jarl Månsson, VD E.ON Försäljning

För mer information: kontakta Maria Carlsson, 0705-155857 eller Göran Bolin, 0705-435222.

Läs mer om våra seminarier, och var du hittar våra mobilladdare på eon.se.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.