Framtidsförväntningarna inom handeln når nytt årslägsta
För sjätte månaden i rad har framtidsindikatorerna inom detalj-, parti och e-handeln befunnit sig under 100, vilket signalerar en pessimistisk framtidstro.
Partihandeln dyker med 7,9 enheter och indikatorvärdet landar denna månad på 79,4. I september 2021 var motsvarande indikatorvärde 109,6. Indikatorvärdet har alltså minskat med drygt 30 enheter på ett år.
- Partihandeln ser pessimistiskt på branschens försäljning, möjligheterna att anställa samt lönsamheten. Ökade import-, frakt-, produktions- och energipriser i kombination med en vikande efterfrågan skapar stora problem för partihandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Pessimismen har även ökat inom butikshandeln. Ett tapp på 5,7 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 80,0. För första gången i år är detta ett lägre värde än motsvarande månad under pandemiåret 2020.
- Nu ser vi på allvar att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Handlarna är pessimistiska när det gäller butikshandeln i stort, men också när det gäller sina egna butiker. Dessutom kommer gårdagens räntebesked från Riksbanken ytterligare att försvaga konsumenternas köpkraft, säger Sofia Larsen.
E-handeln var en bransch som präglades av optimism under pandemiåren och uppnådde rekordsiffror i Handelsbarometern. Nu är läget annorlunda. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att månadens Framtidsindikator landar på 86,5.
- Konsumenterna prioriterar hårdare och samtidigt handlar fler än tidigare i fysiska butiker. Det innebär en extra utmaning för e-handeln. Vi ser att hushållens totala konsumtion nu kommer att bromsa in ytterligare, vilket i sin tur får negativa konsekvenser när det gäller möjligheten för handeln att anställa och i förlängningen till att jobb går förlorade. Därför tror vi att bland annat ett tillfälligt slopat amorteringskrav är nödvändigt för att konsumtionsutrymmet inte ska sjunka till botten, avslutar Sofia Larsen.
Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum