Framtidståget vill inspirera ungdomar att välja motorbranschen

Nu tuffar Framtidståget ut på turné i syfte att bidra med inspiration inför gymnasie- och yrkesvalet. Där passar Transportföretagen att slå ett slag för motorbranschens många spännande jobb och fantastiska möjligheter! Bella Wolff, kommer att besöka Ystad, Svedala, Malmö och Kristianstad för att möta ungdomar.

Bella Wolff, inspiratör och engagerad i motorbranschen

– Att berätta om alla spännande karriärvägar som motorbranschen erbjuder tror vi är ett sätt för att fler ska intressera sig för yrkesrollerna i branschen. Samtidigt ger det unga människor som står inför ett yrkesval ett ännu bättre beslutsunderlag, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Syftet med Framtidståget är att ge elever i årskurs nio såväl information som inspiration inför gymnasie- och yrkesvalet där vi slår ett slag för motorbranschens utbildningar. Och efter pandemitiden, då Framtidståget blev helt digitalt, är det nu dags att ge sig ut på vägarna igen. Denna gång med södra Sverige som destination.

En av de unga inspiratörer som i år kommer att turnera runt för att upplysa ungdomar om karriärmöjligheterna är Bella Wolff, som säger så här om sitt uppdrag:
– Framtidståget inspirerar elever till sitt framtida yrkesval. Jag kommer att åka runt som inspiratör på olika skolor och berätta om mitt yrke som personbilstekniker och representera fordons- och transportprogrammet under den här resan.

Vad ser du mest fram emot under din kommande turné?
– Jag ser såklart mest fram emot att faktiskt kunna inspirera elever till att välja att bli till exempel bilmekaniker eller något annat av motorbranschens många yrken!

Vill du ha kontakt med Bella Wolff direkt? Kontakta henne på:

bellawolff@live.se eller kontakta pressansvarig så berättar vi mer.

Bakgrunden till Transportföretagens deltagande är den stora efterfrågan på personal är en utmaning för motorbranschen – och därmed för hela samhället. Stannar hjul och motorer så stannar hela samhället av. Kunskap och kännedom om branschens yrken har en avgörande betydelse för fler elever till utbildningarna.

– Vi ser ett stort rekryteringsbehov i motorbranschen i nuläget. Och när vi tittar in i framtiden så kan vi inte se att det behovet minskar. Däremot ser vi successivt ändrade kompetensbehov vilket innebär stora möjligheter att utvecklas i branschen för den som vill, avslutar Caj Luoma.

Bella Wolff, inspiratör och engagerad i motorbranschen

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.