Framtidstron finns hos äldre i Sverige

Nästan hälften av alla européer tror att det kommer att finnas fler elbilar än fordon med förbränningsmotor om tio år. Detta framkom i en undersökning som genomförts av E.ON i åtta europeiska länder. De som är mest övertygade om detta är befolkningen i Rumänien. 68 procent tror att elbilarna är fler än konventionella bilar år 2027. I Sverige är motsvarande siffra bara 33 procent, och andelen är högre hos äldre än hos yngre.

Varför andelen som tror på elbilens genombrott är så hög i ett land som Rumänien och är högre hos äldre än yngre i Sverige, ger undersökningen inte något svar på. Helt klart är att exempelvis E.ON arbetar målmedvetet för att undanröja eventuella hinder för att köra elfordon.

– I Danmark driver E.ON landets största laddnätverk, med 1300 offentliga laddstationer. Även i Sverige går nu utvecklingen av laddinfrastrukturen snabbt. E.ON har en rad samarbeten med kommuner, EU och privata aktörer såsom ICA, som skyndar på utvecklingen och underlättar för elbilsägare, säger Tore Harritshöj, chef för e-mobility inom E.ON i Norden.

Det intressanta är att andelen svenskar som tror att det finns fler elbilar är större i gruppen 50 – 59 år än hos yngre. När det gäller elcyklar är tron att det finns fler elcyklar än vanliga cyklar störst bland dem som är över 60 år.

Dessa resultat är en del av undersökningen: "Att bo i Europa" (Living in Europe) som E.ON och Kantar EMNID utförde i december 2016 då cirka 8 000 personer i Tyskland, Storbritannien, Italien, Tjeckien, Rumänien, Sverige, Turkiet och Ungern fick svara på frågor.

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.