Svensk Handel

Framtidstron i detaljhandeln vänder nedåt

Dela
Framtidstron i både butiks- och e-handeln minskar. Svag tro på framtida lönsamhet och en sviktande anställningsvilja gör att framtidsförväntningarna bland e-handlarna hamnar på den lägsta nivån hittills i år.
Handelsbarometern november: Framtidsindikatorn minskar för både butiks- och e-handeln.
Handelsbarometern november: Framtidsindikatorn minskar för både butiks- och e-handeln.

Framtidsindikatorn för e-handeln – som väger samman utsikterna för försäljning, anställningsvilja och lönsamhet – faller med 7,3 enheter i Handelsbarometern för november. Indikatorn landar på 100,1, vilket är strax över den neutrala nivån på 100 och den lägsta siffran hittills i år. 

– Tillväxten inom e-handeln är fortsatt stark men den internationella konkurrensen är tuff och priserna är pressade. Handeln står mitt i en omställning som förändrar spelplanen för hela branschen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.    

Bland både dagligvaru- och sällanköpshandlarna minskar framtidsförväntningarna jämfört med förra månaden. Optimismen i dagligvaruhandeln faller tillbaka från höga nivåer. Tron på framtida försäljning och lönsamhet ligger fortsatt över den neutrala nivån på 100.

Osäkerhet kring konjunkturläget
Sällanköpshandlarna uttrycker däremot en större pessimism, detta trots att Black Friday och julhandeln väntar runt hörnet.

– Handlarna blickar förvisso fram mot jul och Black Friday, men det finns även en verklighet efter helgerna. Osäkerheten kring hur ett försvagat konjunkturläge kan komma att påverka den framtida försäljningen är också stor, säger Johan Davidson.

Butikshandelns framtidsindikator, som väger samman förväntningarna i både dagligvaru- och sällanköpshandeln, faller med 6,6 enheter till 96,3.  

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Handelsbarometern november: Framtidsindikatorn minskar för både butiks- och e-handeln.
Handelsbarometern november: Framtidsindikatorn minskar för både butiks- och e-handeln.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye