Framtidstron i e-handeln når rekordnivåer

Restriktioner och uppmaningar att undvika butiker och istället handla på nätet ger tydliga utslag på handlarnas framtidstro. Optimismen bland e-handlare stiger till rekordhöga nivåer. I den fysiska butikshandeln är framtidsförväntningarna desto dystrare inför julhandelns slutspurt.

Karin Johansson, vd Svensk Handel

Stark tro på försäljningen och en god anställningsvilja gör att framtidstron bland e-handlare når den högsta nivån som hittills uppmätts i Handelsbarometern. I december ökar den sammanfattande Framtidsindikatorn för e-handeln med 5,5 enheter till 122,1.

Enligt Svensk Handels julrapport kommer nästan varannan konsument att handla merparten av julklapparna på nätet i år.

– Uppmaningarna om att undvika att besöka butiker gör att många julklappsinköp görs på nätet. En redan stark tillväxt för e-handeln ökar nu i turbofart. Många butikskedjor vittnar dock om att försäljningsökningen i e-handeln kompenserar för en stor del av tappen i butikshandeln, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Tufft läge i butikshandeln

I stora delar av den fysiska butikshandeln är framtidsutsikterna betydligt mörkare. Inom sällanköpsvaruhandeln - det vill säga all försäljning utöver maten - är läget som allra tuffast. Tron på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet faller till låga nivåer.

Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet faller med 1,7 enheter och landar på 77,1, vilket är avsevärt lägre än samma period förra året. Svensk Handel hoppas att de nya nationella råden, som förtydligar att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas, ska fungera bättre för butikshandeln.

– Handlare som säljer via fysiska butiker har suttit med Svarte Petter på hand genom pandemin. Många butikshandlare har varit frustrerade över att pekas ut som en smittorisk när det i princip varit folktomt i affären. Därför välkomnar Svensk Handel att de nya nationella råden tydliggör att det är trängsel och inte butiker som ska undvikas, säger Karin Johansson.

Vaccin överst på önskelistan

Även om framtidsförväntningarna i dagligvaruhandeln är ljusare har en del matbutiker också drabbats hårt av coronakrisen. Det handlar exempelvis om butiker med lägen i city eller utmed gränsen mot Norge. Vaccinet är ljuset i tunneln för handeln.

– Den bästa julklappen som handeln, det övriga näringslivet och inte minst svenska folket kan få är att vaccinationen sätter igång så snart som möjligt, säger Karin Johansson.

Karin Johansson, vd Svensk Handel