Framtidstron i handeln återhämtar sig något

Framtidsförväntningarna ökar något i både butiks- och e-handeln. Trots ökningen ligger dock framtidstron i butikshandeln på låga nivåer. E-handlarna ser däremot ljusare på framtiden.

"I stora delar av landet har det inte blivit något av den vinter som sport- och klädhandeln så väl hade behövt", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Butikshandeln återhämtar sig något i februari månads Handelsbarometer. Sällanköpshandeln bidrog till att framtidsindikatorn, som sammanfattar tron på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet, ökade med 1 enhet, till index 90,2. Det är fortsatt en bra bit upp till den neutrala nivån som motsvarar index 100.

– I stora delar av landet har det inte blivit något av den vinter som sport- och klädhandeln så väl hade behövt. Försäljningen av skidor, vinterjackor och handskar har inte tagit fart. Nu blickar butikerna istället fram mot vårförsäljningen och med det kommer nytt hopp, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Framtidstron bland e-handlarna fortsatt högre
Framtidstron bland e-handlarna ligger alltjämt betydligt högre än för butikshandeln. Framtidsindikatorn landar i februari på 106,6, efter en marginell ökning med 0,1 enhet. Även om e-handlarnas utsikter om den framtida försäljningen minskar något ligger den fortsatt kvar på höga nivåer. Däremot fortsätter lönsamheten att släpa efter.

– Hård konkurrens och pressade priser gör att det är svårt att omvandla stark försäljning till ökad lönsamhet på nätet. Det är många e-handlare som förr eller senare måste knäcka lönsamhetskoden, säger Karin Johansson.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

70 000 handelsjobb riskerar att försvinna – kraftfulla åtgärder krävs22.3.2020 13:45:00 CETPressmeddelande

Kunder som stannar hemma och kraftigt minskad försäljning skapar stor oro i handeln. Drygt vartannat handelsföretag kan tvingas till personalneddragningar och totalt riskerar 70 000 jobb att gå förlorade. ”Likviditetsbristen är akut för många företag eftersom presenterade åtgärder inte gett effekt, det behövs nu även kraftfulla åtgärder som snabbt sänker handlarnas kostnader, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.