Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Från diskofeber till rejvhysteri – svensk dansmusikhistoria i nytt ljus

Elektronisk dansmusik är idag en självklar och okontroversiell del av kulturlivet. Historien har dock kännetecknats av konflikt och maktförhandlingar. I boken ”Från Diskofeber till Rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien” söker socialantropologen och författaren Anna Gavanas upp pionjärerna, miljöerna och människorna som formade den elektroniska dansmusikkultur vi har idag.

”Från Diskofeber till Rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien" av socialantropologen Anna Gavanas.

– Trots att den elektroniska dansmusikscenen varit synnerligen betydelsefull för svenskt kulturliv och musikexport – från 1970-talets Abba till 2010-talets Avicii och Swedish House Mafia – vet vi väldigt lite om dess lokala historia. Hittills är svensk forskning om disko, house/techno och rejv i princip obefintlig, säger Anna Gavanas.

Hur kom det sig att just disko och rejv ställde brännande samhällsfrågor på sin spets under 1970- respektive 1990-talets Sverige? Med unika och hittills okända arkiv gräver "Från diskofeber till rejvhysteri" inte bara fram de starka motreaktioner som mötte disko och rejv. Gavanas återger även vad som faktiskt utspelade sig bland deltagare – bortom rubrikerna. Generationers röster från förflutna dansgolv blir till en berättelse om Stockholm och om Sverige.

– Nu är det dags att göra upp med den svenska elektroniska dansmusikhistorien. Boken är ett försök att få klarhet i den feber och den hysteri som kommit oss alla så nära, som inlemmats i våra sinnen, minnen och kroppar och på avgörande sätt präglat våra samhällen och uppväxter, säger Anna Gavanas.

Anna Gavanas är socialantropolog och författare som bland annat skrivit böcker och artiklar med fokus på elektronisk dansmusikscen och DJ-kultur. Som den uppmärksammade ”DJ-liv: historien om hur diskjockeyn erövrade Stockholm” med Anna Öström (Gidlunds förlag, 2016). Hon har även bland annat skrivit den hyllade reportageboken ”Pensionärsplaneten: spaniensvenskar och pensionsmigration i en globaliserad värld” (Makadam Förlag, 2016). Inom kulturområdet är Gavanas verksam sedan slutet av 1990-talet som DJ, arrangör och musikproducent under namnet Gavana (senast med Greek Acid EP november 2019) samt med skivbolaget Meerkat Recordings.

2016 tilldelades Gavanas Stockholmias jubileumsstipendium om 250 000 kronor för projektet "Makt och motstånd i Stockholms musikhistoria: disco, rave och den elektroniska dansmusikscenens framväxt i stadens kulturliv" som avslutas med denna bok.

Detaljerad fakta

Titel: Från Diskofeber till Rejvhysteri i den svenska dansmusikhistorien
Författare: Anna Gavanas
Formgivare: Magnus Frederiksen
Ämnesord: Musik, Dansmusik, Rave, Disco
Thema-kod: Musik
Genre: Kulturhistoria
Målgrupp: Vuxen/Ung
Antal sidor: 312, rikt illustrerad
Mått: 196 x 231 x 29
Vikt: 500 gram
Format: Inbunden
Förlag: Stockholmia förlag
Utgivningsdatum: 2020-02-14

Boksläpp – Diskorejv
Fredag 14 februari 18:00–03:00
Bar Brooklyn, Hornstulls strand 4 (T-Hornstull)
Fri entré!

Releasefest för boken ”Från Diskofeber till Rejvhysteri” med dj:ar, panelsamtal samt foto- och flyersutställning.

I panelen ingår DJs verksamma i Stockholm från 1960-talet och framåt: Inger Flyckt, Christoph Comstedt, DJ Pamela Leal Viñals, Natasha Dumas och Johan Heintz.

Kl 22:00: premiärvisning av unik rejv-video från tidigt 1990-tal, från VHS-bandsamling ur det hittills oöppnade rejvarkivet.

Dj:ar (som även medverkar i boken): Samira Ariadad, Nathan Hamelberg, Alvaro Villalobos, Acid Sussi, Aimnbreak och Mårten Attling b2b Robo.

Bokens spellista på Spotify (soundtrack till läsning av boken med låtar som nämns i turordning):

DJ-mixar från bokprojektet (digitaliserade DJ-mixar från kassetter av medverkande DJs inspelade 1976-1996):

Anna Gavanas
anna.gavanas@gmail.com
Författare

Bilder

Anna Gavanas. Foto: Anna Öström

Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Stockholmia – forskning och förlag, tidigare Kommittén för Stockholmsforskning är Stockholms stads eget förlag och har sedan 1936 haft i uppdrag att initiera och publicera angelägen forskning om Stockholm. Förlagets motto är ”lättillgängligt på vetenskaplig grund”. stockholmia.stockholm.se

Följ Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Senaste pressmeddelandena från Stadsmuseet, Medeltidsmuseet och Stockholmia

Ny arkeologisk rapport om Slussengrävningarna skriver delvis om Stockholms historia27.1.2020 12:58:27 CETPressmeddelande

Arkeologikonsult lanserar sin bok om de arkeologiska undersökningarna vid Södermalmstorg 2013–2015. Grävningarna vid Slussen har gett ny kunskap som skrivit om stadens historia. De äldsta stenlagda gator som påträffats i Stockholm har kommit fram. Fynd har hittats som saknar motstycke i 1300-talets Stockholm och som står i skarp kontrast till hur livet på Södermalm beskrivs i skriftliga källor från 1500-talet. Några av fynden finns att se i utställningen Fynden berättar på Medeltidsmuseet.