Från julafton till trettonhelgen på Skansen

Juklappar. Foto: Skansen.

Nu är julmarknaderna avklarade på Skansen och det är dags för dopparedan. Då, den 24 december, är det fri entré till Skansen. Julafton var länge den enda dagen på året som Skansen inte hade öppet men 2010 ändrades det. Ingen trodde att det skulle komma några stora mängder gäster men att det ändå fanns behov av att ta en paus från julstöket och få en fin julpromenad.
Den första julaftonsstatistiken 2010 överraskade då den visade på nästan 1.800 gäster.
2011 kom strax under 2.500 gäster, 2012 ca 3.400, 2013 ca 4.250, 2014 över 7.500 och 2015 nästan 8.500. Var det slutar på när julaftonsgrindarna stängt i år kan vi bara spekulera i.

Julafton 24 december
De som går på Skansen på julafton kan vara med under julbönen i kyrkan, köpa den sista julklappen och samlas kring sopplunch på Restauration Gubbhyllan och Café Nyloftet.
Julbönen i Seglora kyrka är kl 13.00 och leds av prästen Georgina Fornhammar, och organisten Ann-Sofi Nordin spelar på Segloras orgel. Lappugglorna får mat kl 12.00 och sälarna äter julströmming kl 13.00. Det är öppet från 10.00–14.00

Julotta 25 december
På juldagen lyser 300 marshaller upp vägen till Seglora kyrka på juldagens morgon. Julottan i Seglora är en tradition sen många år. Prästen Georgina Fornhammar håller i julottegudstjänsten tillsammans med organisten Göran Staxäng och Sofia Staxäng på sång. Efter ottan serveras julottekaffe på Restauration Gubbhyllan från kl 08.00.

Nyårsafton 31 december
Nyårsafton kulminerar i uppläsningen av Tennysons dikt Nyårsklockan och i år är det Pernilla August som läser den från Sollidenscenen. Tolvslaget på Skansen sänds direkt i SVT med Micke Leijnegård som programledare. Gäster i programmet är Strandels, Boris Renee, Brolle, Glady’s Del Pilar, Blossom Tainton, Jessica Folcker m.fl.

Julavslutning 8 januari
Men även om julen är fantastisk för stora och små så varar den inte ända till påska. Den 8 januari leder Ayla Kabaca&Julorkestern och lekledare ur Skansens folkdanslag den sista dansen runt granen för den här gången.

Juklappar. Foto: Skansen.
Seglora kyrka. Foto: Skansen.
Nyårsfyrverkerier. Fireworks. Foto: Anna Yu
Dans runt granen. Dancing around the Christmas tree. Foto: Anna Yu.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.